Můžu pomoc?
sestra
Přeji dobrý den, setra bere kokain, zřejmě přes rok (já se to bohužel dozvěděla před měsícem), ale má takové kamárádíčky, že zatím za to nemusela platit... což je důvod, proč si myslím, že u toho ještě pořád je. Dnes moje sestra skolabovala u terapeutky při provádění detoxikace (podrobnosti nevím), matka jí na náš popud odvezla rovnou do nemocnice, kde si jí nechali, s tím, že jí dají nějaké prášky na stlumení jejího agresivního chování (vyhrožovala cestou matce, že když jí tam nechá, že si něco na záchodě udělá). Ale zítra jí pustí pokud ona bude chtít.... vzhledem k tomu, jak se chovala, tak předpokládám, že s léčením nebude souhlasit a uteče z domova a přestane komunikovat s rodinou.... zatím jsou to moje domněnky..... Chtěla bych poradit, či ..cokoliv... jestli můžeme pro ní v této chvíli něco udělat.

Odpověděl:
Dobrý den, víte, pokud vaše sestra bude chtít dál brát kokain, tak ho brát nejspíš bude a mnoho s tím nenaděláte. To ale neznamená, že byste jí měli její chování trpět. Pokud s vámi bydlí ve společné domácnosti, což předpokládám, bylo by vhodné po ní vyžadovat, aby se na chodu domácnosti nějak podílela, ať už finančně (pokud pracuje) nebo praktickou pomocí a celkově nastavit nějaká jasná pravidla pro společné fungování. Myslím, že v tomto by vám mohli nejlépe pomoci v nějakém zařízení, které poskytuje poradenství rodinným příslušníkům závislých. Určitě byste tam získali podporu a pomoc v tom, jak postupovat dále a jak sestru případně motivovat k tomu, aby kokain přestala brát. Je to poměrně obsáhlý problém a přes internet to moc řešit nejde. Když tak napište region a my vám zkusíme nějaký kontakt doporučit. Ještě mě napadá, že pokud se sestra začně chovat nějak destruktivně nebo nezvladatelně, klidně volejte záchranku. Přeji hodně štěstí.