Jak pomoci
Svetluska1
Dobrý den, prosím Vás, chtěla jsem se zeptat,jak pomoci svému kamarádovi. Je mu 29 let a už cca 5 let, možná déle, bere pervitin. Dohnaly ho k tomu těžké životní zkušenosti, oženil se, ale jemu a jeho ženě umřelo dítě. Oba to neunesli, rozvedli se a on se několikrát pokusil o sebevraždu. Po pár letech si našel přítelkyni, která s ním otěhotněla, ale šla na potrat. Mému kamarádu byl totiž diagnostikováno,že má dědičné sklony k sebevraždám a nějakou psychickou poruchu a ta jeho přítelkyně nechtěla riskovat,že by dítě bylo taktéž "postiženo". Po potratu s ním však nemohla být,dodnes ho k smrti nenávidí za to,co jí otěhotněním "provedl" a vykašlala se na něj. Opět mu tahle životní zkušenost na psychice nepřidala,na léčení však nikdy nebyl. Již delší dobu dochází ke svému psychiatrovi, který mu však nijak zvlášť nepomohl. Posílá ho na léčení, ale můj kamarád zatím odmítá. Bere nějaké antidepresiva a prášky na spaní,ale to se silně odráží na jeho chování. Má hrozné výkyvy nálad, někdy je až alergický na lidi a nechce nikoho vidět. Doma je také nešťastný,jeho maminka je těžce nevyléčitelně nemocná a otec na tom psychicky také není nejlépe. Můj kamarád má dvě zaměstnání, z nichž jedno je jen o víkendu na přivýdělek, u kterého si však může dovolit brát piko. U té "hlavní" práce nemůže. Ovšem sám říká, že když si vezme piko o víkendu, stejně to z něj tak rychle "nevyprchá". Je mi ho tak hrozně líto,v týdnu s ním není řeči. Práci si odbyde, ale pak už je pro něj představitelné jít jen domů a nikam jinam. Nechce s nikým mluvit, jsou pro něj hrozná muka být někde mezi lidmi. Má hroznou depresi a myslím,že i dost myslí na sebevraždu. Zřejmě jsou to asi abstinenční příznaky z pika. No a jakmile se přiblíží víkend, hned je s ním "jiná" řeč. Je "veselý" a má víceméně chuť do života... Ale mně to trhá srdce, když ho vidím. Takový život přeci nelze žít:-( Před pár dny mi sám řekl, že kdyby měl peníze, tak by sekl s prací a šel se léčit. Sám mi to řekl, ví, že to je jediná jeho šance na přežití. Ale na druhou stranu je dost skeptický, myslí si, že už mu nic nepomůže. Že smrt je jediným východiskem.... Prosím, poraďte mi, co pro něj můžu udělat??? Psychiatr ho posílá do Prahy do Bohnic, ale on tam nechce. Já teď někde četla o Vašem zařízení v Němčicích u Strakonic, kde se léčí závislí? Můžete mi prosím poradit, zda-li by to pro něj bylo vhodné a popř. kolik to stojí??? Jelikož je můj kamarád cca 30 km od Strakonic, zdálo by se to být nejlepší možné řešení? Tolik bych mu nějak chtěla pomoct. Děkuji mnohokrát za radu a popř. pomoc. Míša

Odpověděl:
Zdravím Vás Míšo, dle toho, jak píšete o svém kamarádovi, je jasné, že Vám na něm hodně záleží. Je jisté, že na prvním místě potřebuje kvalitní psychiatrickou pomoc zřejmě spojenou s vhodnou medikací a terapií. V případě že by se rozhodl léčit svou závislost na pervitinu, existuje více možností jak postupovat. Aby léčba byla efektivní, je třeba, aby druh léčby odpovídal potřebám a aktuální situaci klienta. Tomuto výběru léčby se říká tzv. "matching," a přitom je třeba zohlednit mnoho faktorů, proto Vám nyní nemohu říci, jaká léčby by pro Vašeho kamaráda byla nejvhodnější. O tom by měl rozhodnout odborník v zařízení, která se zabývají drogovou závislostí, např. AT poradny, Kontaktní centra, apod., ketré by měl Váš kamarád navštívit. Může tam získat vhodné doporučení do léčby. Teď k Vašemu dotazu ohledně terapeutické komunity Němčice. Jedná se o pobytovou léčbu v délce cca 1 rok. Komunita v Němčicích je specifická tím, že se na rozdíl od jiných komunit orientuje na léčbu starších klientů (minimální věk pro přijetí 25 let) s dlouhou drogovou kariérou, kteří opakovaně selhávají ve snaze o abstinenci. Málokdy je do tohoto zařízení přijat klient, u něhož se jedná o první léčbu. Léčba v komunitě je bezplatná, klient přispívá 1/3 ze svých příjmů na chod komunity. V případě, že by měl zájem o léčbu v komunitě, doporučoval bych jinou. Seznam je například na http://www.terapeutickekomunity.org/ . Jistě by bylo výhodné, aby Váš kamarád došel někam osobně, a tam možnosti léčby podrobněji probral. Zde uvádím několik kontaktů na zařízení v Jižních Čechách: Strakonice, Občanské sdružení PREVENT - http://www.os-prevent.cz/ - Tel: 383 323 920 Písek, Kontaktní centrum Arkáda - http://www.arkadacentrum.cz - telefon: 382 228 171 Prachatice, Krizové a kontaktní centrum - http://www.os-prevent.cz - telefon: 388 310 147 S pozdravem, Niké