problém s psychiatrem
lilith
Dobrý den, včera mě moje matka dotáhla k psychiatrovi na základě toho, že jsem si pořezala ruku (dělám už to delší dobu, ale nikdo o tom nevěděl ) a že si myslí, že trpím depresema. Nechtěla jsem tam jít, ale nakonec jsem přece jen šla. Kdysi jsem bývala v kolektivu, kde všichni brali nějaké drogy ( já jsem zkusila trávu a perník, ale už jsem to od té doby nikdy neudělala, rodičům sem to řekla, protože se snažím s nimi vycházet narovinu ). Po tom co jsem zjistila o co všechno v te partě de, tak sem se na ně a na všechno kolem nich vykašlala, protože sem se bála že v tom budu časem lítat s nima. Matka tomu doktorovi všechno řekla ( o tom v jaké partě lidí se pohybuji atd..). 14 dní jsem se s nimi neviděla a už je tomu měsíc co jsem zkoušela ten pervitin. Snažím se žít úplně jiným životem a nemyslet na to co jsem zažila... Každopádně já bych potřebovala radu s něčím trochu jiným. Ten psychiatr, řekl mojí matce, že z 99,9 % jsem závislá na nějaké droze a že je to nejspíš heroin. Udělal ze mě prolhaného narkomana a rodiče se toho drží jak klíšt´ata. Nemůžu chodit nikam ven, ale na procházku se psem! a když jsem doma, tak musím být pod dozorem. Musím chodit 2x týdně na testy. Testů se nebojím, tam mi nic najít nemůžou, já na ničem závislá nejsem, max tak na cigaretách. Nevím co mám dělat, rodičům se to nedá vysvětlit. Chtěla bych udělat něco proti tomu doktorovi, křivě mě obvinil z něčeho co není pravda a já ted pykám prakticky za nic! Když jsem se konečně postavila na vlastní nohy a začla žít jiným životem s chutí že něco dokážu, tak mi to ten doktor takhle zkazí... Rodiče mi nevěří, protože jim ten doktor řekl, že fet´ákům se nemůže věřit... Já to takhle nechci nechat, chtěla bych podat nějaké trestní oznámení nebo něco, ale ten doktor za to zaplatí... celá moje snaha je v ... Prosím porad´te, co nejrychleji. Děkuji Lilith (16)

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že mohlo dojít mezi Vámi, rodiči, a tím lékařem k nějakému nedorozumění. Ne všichni psychiatři jsou stejně erudovaní v oblasti závislostí. Nicméně problémy, kvůli kterým Vás rodiče k tomu psychiatrovi vzali, nejsou zrovna banality - sebepoškozování (jak se odborně říká tomu Vašemu řezání), zkušenosti s drogami, především s tím pervitinem... Chápu Vaše rodiče, že mají obavy a že chtěli využít nějakou odbornou pomoc. To, že dotyčný psychiatr se možná ne úplně orientuje v drogové problematice, rodiče těžko posoudí a tak se snaží dělat to, co vnímají jako dobré pro Vás. Myslím, že se situace postupně zlepší. POkud chodíte dvakrát týdně na testy a jsou vždy negativní, tak rodiče po určité době jistě přestanou být ve svých opatřeních tak striktní. Zkuste to brát tak, že sice teď žijete v jistých omezeních, ale to, pro co jste se rozhodla, Vám nikdo zkazit nemůže. Protesty a destrukcí si nijak nepomůžete. Rozhodně si nenechte zkazit to, že abstinujete, že jste se rozhodla žít život jinak než předtím. Trestní oznámení na lékaře by Vám asi nepomohlo - jistě se nejedná o trestný čin. Jedinou možností je se pokusit konstruktivně vysvětlit tomu doktorovi, že heroin neužíváte, že máte zkušenost s pervitinem a marihuanou, v současnosti žádné drogy neužíváte. Pokud mu zároveň řeknete, a rodičům též, že byste ráda využila psychoterapeutických služeb a že máte zájem své problémy řešit, tak prokážete svou snahu a odpovědnost. Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám doporučit někoho z kolegů, kteří by k Vám měli jistě pozitivnější přístup. Rodiče by to jistě upokojilo a Vy byste mohla využít někoho z odborníků, který by Vám mohl skutečně nabídnout pomoc, jak se v sobě trochu zorientovat, pochopit věci, které prožíváte a najít cestu k sobě i zpátky k rodičům. Zatím držím palce a napište.