Pomoc z bratrem
Ice
Dobry den chtel bych se vas zeptat. Mam starsiho bratra ktery si zacal,marihuanou to mu asi nestacilo a tak se ted venuje pervitinu. Snupe ho a ja musim divat na to jak prichazim o sveho brachu,ma uz sve nove kamarady,nesnasi vsechny cleny rodiny,je na ne zlej,krici na ne,nepracuje,je to strasny,prave ted asi proziva peklo ale nechce si poradit a nechce do lecebny kdyz se o tohoto tematu jenom dotknu tak ihned otaci do me ,nechce vubec slyset o tom ze by mel jit do lecebny.Potreboval bych od vas poradit co bych mel delat,jak bych mel postupovat,jak mu mam vlastne pomoci??? Mam ho rad je to muj bracha ale uz se s nim neda rozume mluvit. Prosim poradte mi Dekuji Ice

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, píšete, že bratr přešel nebo přidal k užívání marihuany šňupání pervitinu. Nejspíš víte, jak to s lidmi, kteří drogy berou, může dopadnout, a máte o něj strach. Píšete, že nejspíš prožívá peklo. Podle toho, co popisujete, to peklo spíš prožívá rodina, než Váš bratr. Ten si nejspíš užívá užívání pervitinu, které ho možná i docela baví. Pervitin je droga, která na začátku užívání může Vašemu bratrovi dávat spostu věcí: kamarády, partu, kam patří, nové zážitky, tělu i mysli dodává rychlost, energii, intenzivnější prožívání. Váš bratr možná zrovna objevuje nový svět, ve kterém může mít pocit, že je uznávaný, dokonalý apod. Vy však víte, jak to dopadá. Nejspíš máte strach, aby se bratr nedostal do problémů zdravotních, problémů se zákonem, rozhádal se s rodinou, přišel o práci apod. A Váš strach je pochopitelný a oprávněný. A právě o svých obavách a pocitech si můžete s bratrem promluvit. Nevyčítejte, nezakazujte, nevyhrožujte, jen mu řekněte, z čeho máte strach Vy, jak se cítíte. Stejně tak můžete vyslechnout i Vy bratra. Můžete se zkusit domluvit na pravidlech vzájemného fungování. Ideální je, abyste se na pravidlech shodli všichni společně. A není na škodu domluvit si i sankce v případě porušení pravidel. To by ale neměly být výhružky, které pak nedodržíte, ale jasné a konkrétní "tresty" (např. "Jestli se tohle stane ještě jednou, vyhodím Tě z domu." nemá cenu říkat, když to pak neudělám.) V takovém rozhovoru není potřeba bavit se o braní drog. Stačí věnovat se chování a domácím povinnostem. Přesto je takový rozhovor velice náročný. Zkuste se na něj připravit - domluvte se na určitém čase a třeba ho i rozdělte na několik částí. Zkuste se domluvit třeba na jedné věcí (přispívání na nájem, kdo má jaké povinnosti...) A hlavně nečekejte, že se vše vyřeší hned. Hodně trpělivosti Vám přeje, Gabriela Koryntová.