Elimicin
Dobrý den, zajímalo by mě jak je pro tělo škodlivý muškátový oříšek, mám ho totiž strašně rád, akorát nevím jak často si ho dopřávat páč informace o škodlivosti se dost různí

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Při malém množství užívaný jako koření je jeho škodlivost minimální, ale na to se asi neptáte. Ve větším množství se používá jako droga a účinné látky muškátového oříšku mají poměrně razantní halucinogenní (nebo spíše delirogenní) efekt. Tož o muškátovém oříšku platí totéž, co o ostatních silných halucinogenech. Je to poměrně značný nápor na psychiku a zkušenost s halucinogeny (zvláště opakovaná) může vést k rozvoji psychických potíží, někdy i velmi závažných (psychotické stavy). Z Encyklopedie psychotropních rostlin vyjímám především toto: "Nadměrné užívání může způsobit strnulost a otupělost, sluchové i zrakové halucinace, které se mohou projevovat deformovaným vnímáním prostoru a času." Z našeho webu: "Riziko závislosti je poměrně malé. Obyčejně nedochází ke ztrátě kontroly, jako je tomu například u závislosti na alkoholu. Časté jsou po opakovaných intoxikacích změny sebepojetí a sebehodnocení. Někdy se objevuje přetrvávající vztahovačnost, úzkost, častá je ztráta kontaktu s realitou." Také je nutno mít na paměti, že ve vysokých dávkách muškátový oříšek působí jako poměrně účinný jed. Potenciálně smrtelná může být kombinace s inhibitory MAO (některé typy antidepresiv). Co se týče fyzického zdraví, tak vzhledem k tomu, že se muškátový oříšek požíval ve specifických případech k vyvolání potratu u žen a jeho užití může způsobit krvácení jako při menstruaci, dá se usuzovat i na razantní účinek na organismus. Intoxikace trvá poměrně dlouho a dlouho je také potřeba na zotavení. Intoxikace zatěžuje nervovou soustavu, játra, ... Neřekla bych, že je jeho užívání bezpečné. To, jak často chcete nebo nechcete užívat muškátový oříšek, je na Vás. Ale řekla bych, že čím méně často, tím lépe. Frekvence jednou za pár měsíců je rozhodně lepší než frekvence jednou za týden.