Toluen
uiahkadh
zajímalo by mě jak to bude teď od 15. s toluenem? bude si ho moct koupit každej podnikatel nebo jen někteří co na to maj povolení nebo jak to bude? mimochodem taky nechápu jakej to má smysl zakazovat jednu látku když je tu asi 1000 dalších s podobnými účinky a riziky, z nichž některý prostě zakázat nejdou (třeba benzín)

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Kopíruji text, který je k tomuto tématu uveřejněn na webu Ministerstva životního prostředí. Jinak k tomu zákazu - samozřejmě, že není možné a ani efektivní zakázat všechny látky s podobnými účinky. Tento krok je především spojen s tím, že ČR přizpůsobuje právní normy Evropské unii, která zákaz požaduje. Názor na to můžeme mít různý, těžko říct, zda se tímto opatřením situace týkající se zneužívání těkavých látek nějak dramaticky změní, nicméně se alespoň na základě tohoto kroku upozorní na problém, který je často přehlížený a možná to pomůže dalším změnám v této oblasti, které budou efektivnější a koncepnější než pouhý zákaz toluenu. Sdělení odboru legislativního a odboru environmentálních rizik k uvádění toluenu na trh nebo do oběhu: Omezení, které stanoví pro toluen bod 48 části I přílohy č. 2 vyhlášky č. 221/2004 Sb., kterou se stanoví seznamy nebezpečných chemických látek a nebezpečných chemických přípravků, jejichž uvádění na trh je zakázáno nebo jejichž uvádění na trh, do oběhu nebo používání je omezeno, ve znění pozdějších předpisů, se vztahuje na uvádění toluenu na trh, do oběhu nebo používání jako látky nebo složky přípravků v koncentraci rovné 0,1 % hmot. nebo vyšší v lepidlech a barvách ve sprejích, které jsou určeny k prodeji spotřebitelům. Spotřebitelem se rozumí fyzická osoba nepodnikající. Od 15. června 2007 se uvedené výrobky mohou uvádět na trh a do oběhu pouze pokud nejsou určeny k prodeji spotřebitelům. Obchod, který nakoupil toluen, lepidla a barvy ve sprejích s obsahem toluenu vyšším než 0,1 % před 15. červnem 2007, může tyto látky a přípravky doprodat spotřebitelům i po tomto datu. Obchod, který tyto látky a přípravky nakoupil po 15. červnu 2007, je může prodávat pouze právnickým osobám a fyzickým osobám podnikajícím, případně subjektům provádějícím vědeckou nebo výzkumnou činnost za předpokladu, že tyto subjekty předloží čestné prohlášení, že tyto látky a přípravky jsou určeny výhradně pro vědecké nebo výzkumné účely. Tyto látky a přípravky nesmí být volně přístupné v místě, kam má neomezený přístup spotřebitel a bude možné je prodat pouze s dodacím listem, na kterém budou uvedeny identifikační údaje kupující osoby, zejména IČ. Dodací list, případně další dokumenty, jako kupní smlouva nebo faktura, jakož i čestné prohlášení budou sloužit k prokázání splnění stanovené povinnosti.