veronika
Dobrý den, nedávno sem se setkala s pojmem adiktologie a nevím přesně oč se jedná jen vím že to nějak souvisí s drogami, mohli byste mi vysvětlit čím se tedy adiktologie zabývá? a ještě jeden dotaz chci studovat na filozofické fakultě UK psychologii ale jsou tam asi čtyři obory(klinická, obecná..atd.) mohli byste mi poradit, který by byl asi nejvhodnější, když se chci zabývat problematikou drogově závislých, popř. alkoholismem..zkrátka závislostí? a uplatní se psychologie při takovýchto věcech vůbec??? Za odpovědi děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás, z webu www.adiktologie.cz jsem pro Vás zkopírovala definici oboru, který je následující: "Adiktologie je nově koncipovaný multidisciplinární obor, který se zaměřuje na prevenci, léčbu a výzkum užívání návykových látek a jiných forem potenciálně závislostního chování, jejich dopadů na jedince a na společnost a na sociální reintegraci osob, které v důsledku takových forem chování strádají. Obor vznikl v důsledku postupně narůstajícího propojování nových poznatků o příčinách a rozvoji závislého chování z oborů medicíny, psychologie, sociologie a sociální práce. Současně zohledňuje poznatky i z dalších vědních oborů, jako jsou např. ekonomika, právo, kriminologie, pedagogika, politologie, religionistika či kulturní a sociální antropologie. Ke studiu specifických forem lidského chování s potenciálem vytvoření závislosti tedy adiktologie přistupuje v širším výkladovém rámci studia kulturních, historických, sociálních, ekonomických, environmentálních a strukturálních podmínek a faktorů, jež ovlivňují chování člověka." K tomu jen podotýkám, že pojem souvisí s anglickým "addiction" = závislost. Na výše uvedeném webu najdete informace o Centru adiktologie, které se zabývá výzkumem v oblasti závislostí a patří pod 1.lékařskou fakultu UK, také o možnosti studia oboru adiktologie pod touto fakultou (bakalářské studium) a o odborném časopisu Adiktologie, zaměřeného na závislosti. Ohledně toho studia psychologie - ty čtyři obory, které popisujete, jsou specializace pro doktorandské, nikoli magisterské studium. Takže se tím teď vůbec nemusíte zabývat - prvních pět let studia psychologie je na FF UK stejné pro všechny a po absolvování magisterského studia se můžete případně přihlásit do navazujícího doktorandského studia, kde si volíte tu specializaci. Psychologie je samozřejmě obor, který se v rámci prevence a léčby závislsotí uplatní docela dobře. Ovšem stejně i jiné obory - např. sociální práce, medicína (především psychiatrie, ale i epidemiologie), speciální pedagogika apod. Jinak ještě na závěr pro Vaši informaci - pokud chcete studovat jednooborovou psychologii na FF UK, tak je potřeba se dost dobře připravit - berou tam asi 50 lidí z tak asi 1500 přihlášených... Vím to ze své vlastní zkušenosti :)