Alexandra
Dobrý den! Mám problém, který neumím sama vyřešit, proto se obracím na Vás a prosím o radu. Můj přítel je závislý na pervitinu, ale nechce to přiznat mi, ani sám sobě. Začal se tím občes bavit asi před rokem, jak tvrdí. Já jsem se to dozvěděla před třemi měsíci, když jsem doma našla 3 prázdné nádobky. Probrali jsme to spolu, ale tvrdil že to není závislost, že to je jen zábava. Já nemám s dragama žádné zkušenosti a ani jsem o nich nic moc nevěděla. Myslela jsem, že jeho velkou nespavost, hubnutí a agresivitu vyvolávají rodinné problémy. Dnes když už zhubnul skoro 20 Kg a vydrží nezamhouřit oko celý týden vím, že to je závislostí na droze. Pořád mi tvrdí, že to nebere , už vím že v tom lítá až po uši. Asi to bere jako slabost , když to přizná, protože předchozích 7 letech které jsme spolu strávili byl správný a férový CHLAP. Chvílema už to vzdávám a chci ho opustit, protože ty naše hádky a jeho podezřívání už překračují meze, hodně mi psychicky ubližuje. Pak si, ale řeknu že ho v tom nemůžu nechat samého. Není kdo by mu pomohl. Bere to i jeho sestra a kamarádi od kterých ho nemůžu odtrhnout. Vím. že by měl jít do poradny on, ale když si to nepřizná tak tam nepůjde. Nevím co mám dělat, ani domů si to sebou nenosí, takže nemám důkaz. Prosím poraďte mi.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, snažíte se s přítelem zůstat "v dobrém i ve zlém". Máte pro něj hodně pochopení, ačkoli Vám lže, psychicky Vám ubližuje. On nemá pocit, že by měl problém a dokuď si ho nepřizná, nezajde do poradny a s drogami nepřestane. Ten, kdo má problém, jste vlastně v tuhle chvíli Vy. Na jednu stranu máte přítele ráda, máte za sebou spoustu hezkých chvil a několik let to pro Vás byl "správný a férový chlap". Teď to tak není - bere drogy, je agresivní, podezírá, hádáte se, stýká se s lidmi, kteří berou apod. Ale bez ohledu na to, jestli se tak chová kvůli drogám, měla byste mít Vy sama jasno, kde máte hranice. Co si může/nemůže dovolit? Kam až ho necháte zajít? Co by se muselo stát, abyste si řekla: Tak tohle už je moc, takhle se můj přítel chovat nebude! Lidé, kteří berou drogy, jsou ve svém chování nevyzpytatelní. Často dokáží obrátit během okamžiku všechno o stoosmdesát stupňů. V jednu chvíli mohou být agresivní, pak pro ně budete jedinou spásou a člověkem, bez něhož neumí a nechtějí žít. Všechno je to ale součást manipulace, která jim má umožnit dál brát drogy. Člověk jejich řečem snadno podlehne. Uvěří. Jenže za pár hodin, dní, jsou sliby ty tam a všechno se opakuje. Odborně se tomu říká spoluzávislost. Jediná cesta, jak se z toho začarovaného kruhu dostat je mít jasná pravidla a důsledně je dodržovat. Chce to ale hodně odvahy, zásadovosti a přísnosti nejen na druhého, ale i na sebe. Nemá cenu vyhrožovat něčím, co pak při nedodržení pravidel, nedodržím sama. Co bych Vám tedy doporučila: zkuste si s přítelem promluvit o Vašich pocitech, o tom, co se Vám nelíbí na jeho chování; zkuste nevyčítat, nevydírat, nevyhrožovat a neplakat. Místo toho zkuste jasně určit pravidla (jaké má kdo doma povinnosti, co se stane, když je nedodrží, jak budete doma společně fungovat), za jakých spolu budete moci dál být. Buďte v nich konstruktivní a konkrétní, a na začátku toho nechtějte moc. Ideální by bylo, kdyby jste se na nich domluvili společně. Jestli to ale nepůjde, nezbyde Vám nic jiného, než si je určit sama sobě. Někteří lidé takové situace neradi řeší sami na domácí půdě a tak existuje možnost se obrátit na poradnu. Kdybyste měla/měli zájem, stačí napsat odkud jste a pošlu Vám kontakt. S pozdravem, Gabriela Koryntová.