matka alkoholicka
nevim
Dobry den, chtela bych se zeptat, pokud je matka sama, alkoholicka, ma nezletile deti a nekdo ji uda na socialce, jak dlouho bude trvat nez socialka podnikne nejake kroky? co se vlastne po takovem udani stane? matku posle soud na leceni a deti do detskeho domova ? nebo jen odeberou deti a matku nechaji doma pit dal? dekuji za odpoved

Odpověděl:
Dobrý den, přeposílám vám odpověď Mgr. Hany Gajdošíkové z Právní poradny A.N.O., která se specializuje na právní problémy spojené s užíváním drog. "Dobrý den, je velmi pravděpodobné, že orgán sociálně – právní ochrany dětí by podal návrh na vydání předběžného opatření, jímž děti mají být odebrány matce a svěřeny do ústavní výchovy, příp. do výchovy někoho z rodiny. Jedná se o rychlé řízení, vyžadují-li to okolnosti, soud rozhoduje ihned. Rozhodnutí soudu není konečné, předběžné opatření slouží k úpravě poměrů v případech, které nesnesou odkladu. Následně lze očekávat další řízení, v němž bude soud rozhodovat rozsudkem. Předběžné opatření má tedy rychle a dočasně řešit akutní situaci. Předběžným opatření, příp. v následném řízení, soud nemusí nutně rozhodnout o ústavní výchově dětí. Soud dá přednost příbuzným, např. otci dětí, prarodičům, sourozencům matky či otce, pokud tyto osoby budou mít o výchovu dětí zájem a prokáží, že jsou schopny ji zajistit. Opatrovnický soud, který bude ve věci rozhodovat, nebude současně rozhodovat o léčbě matky. Není však vyloučeno, že matka může být i trestně stíhána (např. pro zanedbání povinné výživy, neboť o děti řádně nepečuje). Trestní soud pak může rozhodovat i o uložení tzv. ochranného léčení, v tomto případě by zřejmě připadalo v úvahu ochranné léčení protialkolní, a to i v ústavní formě. S pozdravem Hana Gajdošíková, Právní poradna A.N.O."