podezreni na drogy u dcery
mama
co s podezrenim, ze dcera-17 bere nejake drogy. asi si o mne pomyslite,ze jsem paranoik,protoze vetsinu priznaku,ktere se uvadieji na netu,nema. spise naopak,ve skole se zlepsila,o vzhled pecuje,stare zajmy si zachovala a pribrala spoustu novych,totez u pratel. me jen desi neprirozena energie a cinorodost,ze si celou noc u sebe sviti a neco pise na pc nebo uklizi,coz uz ted prede mnou taji,kdyz slysi,ze jdu na chodbu,tak na chvili zhasne. take je upovidana,ma hodne planu.zda se mi,ze par kilo zhubla.to trva cca mesic a pul.jen obcas nektery den polehava,zenske problemy nebo pocinajici viroza. je mozny takovy priliv energie prirozene?treba dve noci za sebou nespat?dcerka mi rekla,ze je stastne zamilovana a proto ma plno energie.ja ji nechci krivdit a zbytecne podezirat,protoze jsem nikdy nemela duvod ji neverit,byla bezproblemova ale ted jsem v koncich

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu Vaše obavy o dceru. Člověk, který bere drogy, nemusí nutně splňovat všechny znaky užívání drog, které se obvykle uvádějí. Nemohu takto na dálku posoudit, zda dcera skutečně nějaké drogy užívá nebo ne. Jen mě napadá, že pokud by to tedy mělo mít nějakou souvislost s drogami, pak by se pravděpodobně jednalo o některou ze stimulačních drog - pravděpodobně pervitin, méně pravděpodobně kokain. To, že dcera nespí a celou noc si cosi píše nebo uklízí, by mohl být jeden z příznaků užívání pervitinu. To, že to před Vámi skrývá, jen podezření utvrzuje. Upovídanost, činorodost a nepřirozená aktivita mohou být také důsledkem intoxikace pervitinem. Zhubnutí je poměrně typický příznak pro užívání pervitinu. Občasné polehávání a stěžování si na počínající virózu a podobné nespecifické zdravotní problémy mohou být zastíracím manévrem pro dojezd (tedy kocovinu po pervitinu). To, že se zlepšila ve škole může být dočasný průvodní jev užívání stimulačních drog - člověk se v noci učí, má pocit, že jeho intelektové výkony jsou lepší... Postupem času však zájem o tyhle věci většinou upadá. Nicméně, chování dcery přece jen nemusí být důsledek užívání drog. Zkuste více sledovat dceřiny zájmy, to, kam chodí a s kým, zajímejte se o její nové přátele, pozorujte, jak to s dcerou vypadá. Nemůžeme dělat ukvapené závěry. Kdyby se něco změnilo, některé projevy se zvýraznily, zkuste s ní o svém podezření promluvit. Kdyby se situace nějak zdramatizovala, tak určitě napište a zkusíme vymyslet nějaké řešení. Zatím držím palce. Zkuste se kdyžtak podívat i na web www.odrogach.cz, kde jsou užitečné informace pro rodiče, kteří mají podezření na užívání drog u svých dětí. Můžu taky doporučit publikaci Hajný, M.: O rodičích, dětech a drogách. Grada, Praha 2001.