schizofrenie
Dobry den, obracim se na Vas ohledne problemů mého bratra. Ráda bych se informovala, jak lidi vypadají po přírodních drogách LSD (informace od uživatele), myslím si, že je uživatel neužívá ve velkém množství, pouze někde na party v přírodě. Před 3 roky jsem s ním zažila neskutečné peklo, když o sobe nevěděl a doma vyváděl, tak že strhal záclony a křičel, že ho zabijí,ztratil a objevil se, až další den. Nevím, jak mu pomoci, denně kouří marihuanu a od doby, co se rozešel s přítelkyní o 6 do téhle společnosti zatáhla, se jen lituje, nevěří si, nechce se s nikým stýkat, prý nemá žádné kamarády a ani holku si nemůže najít, nedá se s ním komunikovat, když mu člověk chce pomoci, tak je zlý a na nikoho nedá. Píši u důvodu, že nevím zda-li na něj působí drogy nebo ho mám přesvědčit, aby se zkusil léčit se schizofrenií. Včera měl opět ten záchvat, že o sobě nevěděl a honila ho nějaká holka, dnes vypadá normálně a říká, že prostě mu někdo něco našeptává. Tyto stavy většinou má, když se objeví jeho bývalá, která náramně zhubla a na rukou a obličeji má boláky. Obávám se, jestli nejede v nějakém pervitinu a on to prostě nezvládá a tak to dopadá. Chci mu pomoci, rodiče se na nás v mladém věku vykašlali a má jen mě. Bohužel jsem starší sestra, která tomu nerozumí. Mou společnost nevyhledává, pouze, když něco potřebuje nebo něco slavíme. Myslím, že na tom nemůže být tak špatně, když dělá řidiče z povolání a každý den dělá od 5h do 18h do večera, je mu 25 let a docela hezkej. Můžete mi poradit, co mám dělat? Mám strach, že se zničí. Sám se s tím přede mnou netají, občas si s ním zahulím, o tripech mi řekne a pervitín nenávidí. Potřebuji vědět, jestli je nemocný, nebo ovlivněnýdrogama. Děkuji za pochopení a těším se na odpověď.

Odpověděl: Jakub Minařík
Myslím, že odlišit duševní poruchu od poruchu způsobenou experimentováním s drogama může psychiatr při vyšetření, ale po internetu to jde těžko. Pokud však má hlasy kterému něco našptávají a dělají to ty hlasy dlouhodobě a nejen v době, kdy je drogami bezprostředně ovlivněný, tak se jedná spíše o schizofrenii. V tom případě bych viděl léčbu jako nezbytnou, protože onemocnění může probíhat v atakách s postupně vznikajícím defektem. Užívání drog pak může být jen doprovodný příznak a také rizikový faktor, který zvyšuje frekvenci a tíží atak. Možná by měl pratr vyhledat psychiatra. Alespoň ke konzultaci.