Pro Báru Orlíkovou ( původní dotaz amfetamin)
Jitka
Po upozornění matky jednoho z kamarádů našeho syna ,že u jejího syna se projevily velké změny chování,záškoláctví a velká agresivita ,a že její syn byl 3 dny hledán policií a zdržoval se s dívkou,která drogy užívá, a byly u něho po vyšetření v moči nalezeny nějaké látky ,jsme synovy udělali orientační test moči.Měla jsem již dříve pocit,že něco není v pořádku ,ale na dotaz mi syn řekl,že není žádný feťák.Po testu nám řekl ,že občas s kamarády kouří konopí a že zkusil lysohlávku.Jsme z Jirkova u Chomutova,zde je vyskyt drog velmi značný.Bojím se ,aby to u syna nedošlo ještě dál.Moc děkuji za Vaší odpověď.S pozdravem Jitka

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvám se za prodlevu v odpovědi. V tom případě, který popisujete, jsou asi obavy o syna opodstatněné. Vzhledem k tomu, že test byl pozitivní na amfetamin a marihuanu, tak syn s největší pravděpodobností užil amfetamin a marihuanu. Užití lysohlávky nelze orientačním testem zjistit. Navíc lysohlávky obsahují jiné účinné látky, než amfetamin, jde o psilocybin a psilocin. Syn Vám pravděpodobně přiznal marihuanu jako menší zlo, ovšem je pravděpdobné, že v nedávné minulosti užil i jinou drogu. Nejsem si jistá, zda nemyslíte metamfetamin (tedy pervitin), protože amfetaminy jako takové nejsou tak běžné jako uvedený pervitin. Myslím, že by bylo fajn, kdybyste si přečetla texty o jednotlivých drogách na našich stránkách, případně Vám mohu doporučit web zaměřený speciální pro rodiče, učitele a teenagery, kde najdete mnoho užitečných informací včetně základních rad, jak postupovat právě v případě na podezření užívání drog u dětí - www.odrogach.cz. Také mohu doporučit publikaci Hajný, Martin: O rodičích, dětech a drogách. Grada, Praha 2001. Ve věku, v jakém je Váš syn, nejsou drogové experimenty až tak výjimečné a malé procento z lidí, kteří s drogou mají zkušenosti, se na ní stane závislé. Nicméně je potřeba se zajímat o to, co syn dělá ve volném čase, požadovat po něm nějakou účast na chodu domácnosti a plnění povinností ve škole, stanovit nějaká pravidla, na kterých se bude celá rodina včetně syna podílet. Pokud mu budete zakazovat drogy samotné, asi se to mine účinkem. Požadovat po něm plnění domácích a školních povinností a domluvených pravidel se obvyle ukazuje jako lepší cesta. Ale v případě, že se problém rozroste do větších rozměrů, tak je nejlepší se o vhodném postupu poradit s odborníky. Pokud by se situace nějak zhoršila nebo byste měla potřebu si o tom popovídat s někým osobně, tak Vám můžu doporučit tento kontakt v Chomutově, kam byste se mohli obrátit. Jedná se o kontaktní centrum pro uživatele drog, ale poskytují samozřejmě i poradenství pro rodiče v případě problémů s drogami v rodině. Kontaktní centrum o.s. Světlo Kadaň Hálkova 224, Chomutov, 430 01 telefon: 474 652 030 Jan Hudák www.os-svetlo.net Přeji hodně štěstí.