Jeden zoufalec...
tereska
Dobrý den. Předpokládám že takovýchto e-mailu jako je ten můj už ste dostali tisíce, takže jestli se vám ot bude zdát jako banalita, tak se omlouvám, ale nemůžu si pomoct. Je to trochu rozsáhlejší, tak si dovolím Vám trochu přiblížit situaci v tá naší malebné ''provařené'' vesničce. Je mi 16 a bydlím tady 3, od tá doby mi drogy tak strašně zevšedněli, že už sem je začala brát jako součást života... Do té doby, dokud se kamarád nezabil (podle všech nevěděl kudy kam, tak se obesil-pervitin+toluen), začala mi docházet ta problematika drog... Je více individuálních lidí, s kterými bych potřebovala poradit, tak začnu postupně: Kluk (říkejme mu Standa, mimochoden můj přítel) byl normální, hezkej, prespektivní sportovec a troufla bych si říct že měl všechno co mohl mít-rodinu, klapající vztah, na střední to bylo O.K... Do té doby, než nezačal hulit a prodávat marihuanu tím pádem ho vyhodili ze střední a začal chodit z jednoho učňáku na druhý. Tesně po svých 18 narozeninách se pohádal s mámou tak, že dostala infarkt a umřela, táta se na něj vykašlal a jemu zůstal obrovský byt. Neměl co dělat, tak začal začal vařit pervitin a napokon ho i brát (''jenom'' šňupat). Teď je mu 21 a kromě toho že hulí, šňupe a jako bonus se utápí v alkoholu, nemá žádné životní cíle, natož nějaký řád... Ale abych mu nakřivdila, jednou za čas má slabou chvilku a přizná si, že už dávnou nemá kontrolu nad tím co dělá a že ví, že musí chtít a začít sám něco se sebou dělat! Tohle přesvědčení mu vydrží 5 minut, načež se zase vrátí ke starému zajetému stereotipu všedního života... Vím že já mu asi nejsem (a ni nemůžu) být jeho ''spasitelka'', která ho z toho dostane, ale mám ho až moc ráda na to, abych viděla jak se ničí (teda né že by už nebyl zničený). Existuje něco, co bych pro něj mohla udělat? Kromě toho ho dostat do nějaké poradny (je mi jasné že by musel jít dobrovolně, což stejně nepůjde)?

Odpověděl: Jakub Minařík
Myslím, že v situaci kterou popisujete se dá udělat málo. V zásadě snad jen to počkat, až se přítel rozhodne něco dělat a nebo mu bude tak zle, že na nabídku udělat s tím něco uslyší. Do té doby můžete jen čekat. Navíc myslím, že je poměrně značné riziko, že začnete brát společně s partnerem a také mám dojem - že pokud se s přítelem intimně stýkáte, tak se můžete celkem snadno nakazit žloutenkou a nebo HIV. Takže bych vám doporučil se nechat otestovat. No, držím palce a klidně ještě napište. :-)