rada
vn
Dobrý den, chtěla bych poradit. Můj bratr fetuje ale nevím co všechno kombinuje, je závislý minimálně od 18 let a dnes mu je 26let, snažím se přesvědčit mamku, aby se od něj distancovala, protože ji několikrát napadl a jednou ji málem zabil. Ona se od něj nechává stále vydírat a dává mu peníze atd.. zatáhla do toho u babičku, se kterou mu platí nějakou chatu kde spí, prý aby neotravoval. Bratr nikdy nepracoval déle jak týden a bůh ví jestli někdy vůbec. Je to blázen, povídá si sám pro sebe a když mu není vyhověno, je agresivní a schopný čehokoliv. Nedaří se mi mamku přesvědčit, že ho musí nechat padnout na samý dno, aby se sebou něco dělal sám. Poraďte mi, co s tím mám dělat, já mám od něj klid, odstěhovala sem se a on neví, kde bydlím, ale matku týrá denně.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, chápu, že nejste v jednoduché situaci. Vidět maminku s babičkou, jak se nechávají ničit Vaším bratrem není něco, co se dá jen tak přejít. Nicméně Vaše maminka i babička se využívat nechávají. Vám se podařilo odejít. Ale trápí Vás, že mamka s babičkou v tom nadále zůstávají. Chtěla byste jim pomoct, ale nevíte jak. Jediné, co můžete dělat, je mluvit s nimi o tom, jak si cítíte Vy, jak o ně máte strach apod. Můžete se ptát, co se bude muset stát, aby mu přestaly pomáhat ... ale nemůžete jim pomoci, dokuď ony samy nebudou mít pocit, že už to takhle dál nejde. Můžete pro ně zkusit mít víc pochopení. Můžete si ale také jasně určit hranice např. v tom, kolik času a jak se budete tématu bratr a jeho braní věnovat. Na druhé straně můžete kontaktovat bratra a mluvit s ním o tom, co se děje, jak situaci vnímáte Vy, ptát se ho, jak se cítí on, jestli by s tím nechtěl něco dělat apod. Víte, to, co se děje mezi Vaší matkou a bratrem se nazývá spoluzávislost. Rodiče často udržují své děti v závislosti právě tím, že jim nedají jasné hranice a nechají si ubližovat a vydírat se. Tím, že ze svých zásad ustupují (platí dětem bydlení v 26 letech, nechají se vydírat, dovolí dětem být na ně agresivní apod.), dávají dětem najevo, že se vlastně nic tak hrozného neděje. Pokavaď si to alespoň jeden z nich neuvědomí a nezačne s tím něco dělat, nic se nezmění. S pozdravem, Gabriela Koryntová.