marvina
Dobrý den, kamradka si sehnala pres znameho Subutex. Docela se ji to libilo a chela by to nekdy v budoucnu zase zkusit. Uvazuju, ze bych to taky zkusila, jen chci zjistit, jake to je. Slysela jsem ale takove ty hrozne pribehy o narkomanech a jak to s nima blbe konci a tak. Chci se proto zeptat: Jak moc hazarduji - jak moc se vystavuji riziku, ze se na tom stanu zavislou? Je mi jasne, ze mi asi nemuzete odpovedet "jo, klidne si to vem, projednou se ti nic nestane" ani" je to demon mezi drogama". Zkuste mi prosim nejak rict, jak velka ta rizika ve skutecnosti jsou. Moc vam predem dekuju za odpoved. Marvina

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, je dobře, že se chcete dopředu informovat o tom, co by s Vámi Subutex mohl udělat, resp. jaké má účinky, případně rizika a jak je to u něj se závislostí. Nechcete dělat něco, o čem nic nevíte. Je vidět, že se o věc zajímáte. Máte naprostou pravdu v tom, že Vám neřeknu "jo, klidne si to vem, projednou se ti nic nestane" ani" je to demon mezi drogama". Riziko vzniku závislosti je u každého jiné. Je dáno částečně geneticky, ale také řadou dalších faktorů. Mimo jiné i drogou, délkou užívání, způsobem aplikace, dávkováním apod. Subutex je droga opiátového typu, tzn. že na ní vzniká závislost rychleji a to nejen psychická, ale i fyzická. Závislost jako taková je definována Světovou zdravotnickou organizací takto: "Skupina fyziologických, behaviorálních a kognitivních fenoménů, v nichž užívání nějaké látky nebo třídy látek má u daného jedince mnohem větší přednost než jiné jednání, kterého si kdysi cenil více. Centrální popisnou charakteristikou syndromu závislosti je touha (často silná, někdy přemáhající) brát psychoaktivní látky (které mohou avšak nemusí být lékařsky předepsány), alkohol nebo tabák. Návrat k užívání látky po období abstinence vede k rychlejšímu znovuobjevení jiných rysů syndromu. než je tomu u jedince, u něhož se závislost nevyskytuje. Definitivní diagnóza závislosti by se obvykle měla stanovit pouze tehdy, jestliže během posledního roku došlo ke třem nebo více jevům uvedeným následně: a) silná touha nebo pocit puzení užívat látku; b) potíže v kontrole užívání látky, a to pokud jde o začátek a ukončení nebo množství látky; c) somatický (tělesný) odvykací stav, jestliže je látka užívaná s úmyslem zmenšit jeho příznaky, což je zřejmě z typického odvykacího syndromu pro tu kterou látku nebo z užívání stejné (nebo velice příbuzné) látky se záměrem zmenšit nebo odstranit odvykací příznaky; d) průkaz tolerance jako vyžadování vyšších dávek látek, aby se dosáhlo účinku, původně vyvolanými nižšími dávkami (jasné příklady lze nalézt u jedinců závislých na alkoholu a opiátech, kteří mohou brát denně takové množství látky, které by zneschopnilo nebo i usmrtilo uživatele bez tolerance); e) postupné zanedbávání jiných potěšení nebo zájmů ve prospěch užívané psychoaktivní látky a zvýšené množství času k získání nebo užívání látky nebo zotavení se z jejího účinku; f) pokračování v užívání přes jasný důkaz zjevně škodlivých následků (poškození jater nadměrným pitím, depresivní stavy vyplývající z nadměrného užívání látek nebo toxické poškození myšlení je třeba snažit se určit, zda pacient byl nebo mohl být vyšetřen a zda mohly být zjištěny příčiny a rozsah poškození. Podstatnou charakteristikou syndromu závislosti je užívání psychoaktivní látky nebo touha po užívání určité látky. Jedinec si uvědomuje, že má puzení užívat drogy, což se běžně projevuje během pokusů zastavit nebo kontrolovat užívání. Syndrom závislosti může být přítomen pro specifickou látku (např. tabák nebo diazepam), třídu látek (např. opiáty) nebo širší řadu různých látek (např. u těch jedinců, kteří cítí nutkání užívat pravidelně jakékoli dosažitelné drogy a u kterých se při abstinenci projevuje tíseň, neklid nebo tělesné známky odvykacího syndromu)." Tento popis závislosti však mluví o konečné podobě závislosti. Cesta k dosažení tohoto stavu může být různě dlouhá nebo krátká. Každým užitím se však tomu "konečnému" stádiu přibližujete. Jestli budete experimentovat s drogami obecně, nebo subutexem, je jen na Vás. Nikdo Vám v tom nemůže bránit. Na druhou stranu zvažte možná rizika. Ještě než se do experimentu pustíte, prostudujte si na stránkách www.drogovaporadna.cz odkaz v rubrice "opiáty", sekce "subutex- buprenorfin". Kdyby cokoli, kdykoli se na nás znovu obraťte. S pozdravem, Gabriela Koryntová.