co mislite
Dobry den chtel bich se infotmovat co biste doporucili klijentovi kteri pouziva deni davku 0,5g pervetinu,jedna se o chronicky stav tak uz 5 letm,zajimalo by mne jesli je vhodni michat to s nejakima vytaminama nebo necim podobnim aby negativni ucinek na organizmus byl co nejmensi. Snezil sem si po celem dni pusobeni pod pervetinem stlumit to alkoholem driv to mnelo pozitivni vysledek tedkon uz ne budu rad za vas nazor. S pozdravem vitos

Odpověděl: Bára Orlíková
Hm, víte to je docela těžká otázka. Pokud berete půl gramu perníku každý den po dobu několika let, tak účinek na organismus je tak razantní, že si nejsem jistá, zda existují nějaké dostupné látky, které by mohly poškození mírnit. Samozřejmě je dobré snažit jíst aspoň trochu normálně (i když to na pervitinu moc nejde) a mít nějaký zdroj vitamínů, protože když má tělo nedostatek vitamínů, je méně odolné proti různým infekčním a jiným chorobám a také se pak ty zdravotní potíže hůř léčí. Nevím, jestli pervitin užíváte injekčně nebo ne, ale pokud ho injkečně berete, tak je nejlepší dodržovat pravidla "bezpečného" užívání, aby se snížila rizika přenosu infekce, riziko předávkování a nějakých dalších potíží /abscesy apod./ - tedy mít vždy všechno vlastní a sterilní, nikomu nic nepůjčovat (ani jehly, ani lžičky ani nic jiného). Myslím, že dostupnost injekčních stříkaček a ostatních věcí (voda, filtry, dezinfekce, náplasti) je poměrně dobrá, takže by neměl být problém si sehnat čisté nádobíčko (na www.drogy-info.cz pod kolonkou Mapa pomoci jsou kdyžtak kontakty na výměnné programy a kontakní centra v celé republice). Je lépe se vyhýbat kombinaci drog, protože negativní účinky se pak nesčítají, ale násobí, jak říká můj kolega doktor Minařík. Tedy ani ten pervitin s tím alkoholem není nic moc, dost velká zátěž pro kardiovaskulární systém (srdce a cévy). Myslím, že by taky nebylo od věci si nechat udělat testy na hepatitidy a HIV a nějaké základní vyšetření, jak na tom se zdravotním stavem jste. Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám doporučit nějakého lékaře, který by neměl problém s tím, že jste uživatel drog. Zatím přeji hodně štěstí.