závislost na pervitinu
Pája
Dobrý den, nevím už co mám dělat.Přítel mojí kamarádky bere pervitin a já osobně si myslím,že už je závislý. Kamarádka si to ale vůbec nedokáže přiznat,nechce se o tom vlastně skoro vůbec bavit. Ona sama brala dříve i nitožilně,dalo by se říct,že na tom byla před 3 roky hodně špatně,ale nakonec dokázala s pomocí právě díky současnému příteli přestat.Pak asi necelý rok pervitin vůbec neměla.Jaké pauzy v braní pervitinu měl její přítel přesně nevím,ale je to určitě už tak 5 roků co s tím vůbec začal.Nikdy si nepíchal,ale ale i tak mám strach,že závislý je.Momentální situace je taková,že pokud má peníze bere pervitin pravidelně každý víkend a není vyjímkou že i přes týden. Mám pocit,že frekvence úžívání se zvyšuje,ale právě kamrádka o tom nechce moc mluvit. Má ho hodně ráda a vše mu vždy promine a odpustí mu.Je na něm zřejmě i hodně citově závislá. Sama ji chápu,protože jsem v minulosti měla vztah s osobou silně závislou na alkoholu,takže vím jaké to je,když si člověk dlouho nedokáže připustit pravdu.Největší strach mám,aby ona sama do toho znovu nespadla,není zase psychicky tak odolná. I já si někdy pervitin dám,ale je to opravdu málo,třeba za poslední 3 měsíce to bylo asi tak 4 x a předtím 2 roky vůbec ne.Beru to jen jako vyjímečnou zábavu a hlavně nikdy jsem v minulosti s pervitinem žádné problémy neměla. Co má kamarádce poradit??? Děkuji. Pája, 25 let

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím. Vypadá to, že Vy jste jediná, kdo vidí problém a chce poradit, co s tím. Kamarádka, ani její přítel, problém nevidí a tedy nepotřebují pomoc. Vypadá to, že od Vás žádnou radu nečekají a možná ani nechtějí. Takže bych Vám doporučila - obrnit se trpělivostí a ujasnit si, co vlastně vadí Vám a o tom pak mluvte s kamarádkou. Vy jste tou, kdo má strach o kamarádku, protože Vám na ni záleží, Vy se bojíte, že znovu začne brát atd. Mluvte o sobě, svých pocitech a obavách. Nabídněte jí podporu v momentě, když s tím bude chtít něco dělat - doprovodíte jí do poradny, budete s ní trávit určitý čas apod. Bohužel však v tuhle chvíli nemůžete dělat nic jiného. Teprve až když si kamarádka problém připustí, může ho začít řešit. S pozdravem, Gabriela Koryntová.