Dobrý den. Můj 21-letý syn byl v dubnu jako svědek předvolán k policejnímu výslechu z důvodu obvinění své kamarádky.Svědeckou výpověď měl doma a náhodou se mi dneska dostala do ruky.Jednalo se o prodej pervitinu.Syn vypovídá, že on sám od ní perník nekupoval,ale že mu ho občas dala a že ho šňupal.Tvrdí, že by si nikdy nic nepíchl,ale ve svědecké výpovědi přiznává,že "lajnu"měl naposledy tak před týdnem.Jsem z toho docela zoufalá.Vím,že kdybych na něj uhodila,stejně by mi zalhal,nebo všechno zlehčoval.Nevím,jak dlouho to zkouší a jestli už třeba není závislý.I když od svých sedmi let závodně sportoval,v nějakých 17-18 začal občas kouřit trávu,chová se nezodpovědně a chodil za školu což vyvrcholilo vyloučením ze školy.Ve čtvrtém ročníku...Je to už přes rok,během té doby si dvakrát našel práci,ale během zkušební doby skončil.Nevím,jak ho přesvědčit,aby s tím přestal.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den. začnu tím, co je to "dát si lajnu" - zpravidla se tím myslí aplikace drogy šňupáním, tj. vdechnutím, podobně jako šňupací tabák. Většinou tím nemají lidé na mysli injekční aplikaci. Nicméně ať už člověk užívá drogy šňupáním, nebo injekční stříkačkou, pořád jde o tentýž problém. Jen rizika jsou při injekční aplikaci větší (zejm. ohledně krví přenosných nemocí). Injekční způsob aplikace často naznačuje, že člověk drogu užívá již delší dobu. Závislost na pervitinu je zejména psychická, to ale bohužel nic nezjednodušuje. Podívejte se na stránky www.drogovaporadna.cz do sloupce "stimulační látky", sekce "pervitin". Najdete tam popis účinků i rizik spojených s užíváním pervitinu. A poslední Vaše otázka: Jak syna přesvědčit, aby s tím přestal? Odpověď Vás asi nepotěší ... je jen na synovi, jestli bude v užívání pervitinu pokračovat. Je to jeho rozhodnutí, na které má právo. Ale také by za něj měl nést odpovědnost - ať už tím, že se bude dostavovat k soudu jako svěděk, nebo že se Vám nebude jeho chování na drogách líbit a dáte mu jasně najevo, že pokuď v tomto chování bude pokračovat, ponese si následky. Zkuste si se synem promluvit na téma: jak spolu budeme fungovat v jedné domácnosti. Domluvte si pravidla (práva a povinnosti) - ohledně nájmu, financí, časů, povinností, které kdo v domácnosti bude mít. A nebude-li to jeden z Vás dodržovat, domluvte se na sankcích. Domluvit se ale neznamená dávat nesmyslná ultimáta, které nakonec nikdo nedodrží (např. nemá smysl vyhrožovat výměnou zámků, když nakonec syna nebudete schopná z domu vyhodit). Takhle na dálku - přes internet - se těžko radí. Nevím, co už jste zkoušela, jak funguje Vaše domácnost, co Vám vlastně konkrétně vadí, jak se cítí syn apod. Víc Vám v tuhle chvíli neporadím. Nicméně kdybyste měla Vy sama, nebo společně se synem, zájem se na někoho obrátit osobně, napište odkud jste a pošlu Vám kontakt. Stejně tak syn, kdyby si chtěl o svém užívání s někým promluvit, mohl by se obrátit na nejbližší kontaktní centrum ... to by ale musel chtít on sám. Stačí to takhle? S pozdravem, Gabriela Koryntová.