pervitin
zoufalá
syn 17let problémy s pervitinem cca rok a půl.Před rokem jsem to zjistila poprvé bral nitrožilně asi 1-2 týdně.Začli jsme docházet do poradny snažil se,ale vždcky přibližně 4až 6 týdnů zase udělal průser,brala jsem odběry moči dělali jste testy i když na to abych poznala že něco měl jsem už je ani nepotřebovala,když se člověk blíže seznámí s drogovou problematikou tak už ví která bije při prvním pohledu.nevím jak jsem mohla být tak slepá ze začátku,ale to by mě prostě ani ve snu nenapodlo ,že mé dítě bude feťák. A tak to šlo dá se říct půl roku.Pak to vypadalo že už bude fajň,do poradny už jsme přestali chodit syn začal dělat nový učební obor,z toho předešlého vyletěl.nevím čím to,možná se zvolnil řežim a člověk se snaží věřit. Ale to byl jen klid před bouří,zavolal mi doktor,ke ktérému jseme se synem chodili do ambulantní protidrogové poradny,že za ním přišel syn nešťastný,že si zase píchnul perník a přiznal se ,že občas stále bere,že má strach jít domů ,že se stydí. Rozhodli jsme se pro léčebný pobyt v psychiatr.léčebně. syn absolvoval detox a 14 dní v léčebně,mělo to být na tři měsíce,ale nevím jak to chodí vykříškovali ho a jel domů, já si myslela ,že mu tam pomůžou ,ale za to např.že pípne mobil jít domů?možná že vidím jen jednu stranu mince, ale aby udělovali křížky feťáci mi jako léčebný postup moc jende ,i tak se mi to tak moc nelíbilo samí dospělí chlapi s mnoholetou drogovou praxí, je problém s mladistvíma pro ty zvlášť nic moc není. Vzala jsem to tedy zpět domů syn se snažil ,říkal že to co viděl za trosky v té léčebně že tak by v životě nechtěl skončit, 3měsíce byli v klidu,ale bohužel teď za poslední měsíc se to zase nějak hroutí, bráškovi vzal peníze,nepřišel domů tak jak měl,zase výmluvy a atd.snažila jsem se to omlouvat,že to SNAD byl jen relaps, Bohužel jsem dnes zjistila,že dva dny nebyl ve škole,včera jsem se ho ptala a on si v klidu lže do očí,já už to tušila,že se zase něco děje . UŽ NEVÍM CO DÁL je to stále dokola,on brát nechce ale přesto si zase vzal. Cosi o tom myslíte? jsme zase na začátku? Už na to moc nervů nemám,manžel ten říká,že za 3 měsíce má syn 18 let,a pak pokud to bude stále nahoru a dolů,tak jde z domu. Mám strach co bude dál. Jediná věc co mě ještě drží,je to,že vše se napoprvé nemusí podařit.Coby jste mi prosím poradili jak dál,kde znova začít,pokud to má smysl.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že rozhodně nejste "jako na začátku", syn i Vy jako rodiče už máte leccos za sebou. Jako velký pokrok vidím to, že syn je schopný a ochotný si přiznat, že má fakt problém, je schopný vyhledat doktora, ke kterému dříve chodil a přestože se mu to samotnému moc nedaří, za což se stydí a ví, že Vám tím způsobuje trápení, tak má zájem s tím braním pervitinu něco dělat. Řekla bych, že přes přetrvávající potíže tam určitě nějaký posun je. Možná by bylo řešením zvolit léčbu v terapeutické komunitě. V ČR existují dvě komunity, které se zaměřují na mladistvé a klienty blízké věku mladistvých a obě mají velice kvalitní služby a dobrou pověst. Léčba v nich trvá cca 6 měsíců, ale režim je ta´m velmi odlišný od režimu v léčebně. Léčba je rozdělená do několika fází, postupně klient přebírá zodpovědnost a má náročnější úkoly v rámci komunity a v poslední fázi už se připravuje na život venku, jezdí častěji ven a domlouvá si věci kolem školy nebo práce a svého zázemí, aby měl vše připravené a snížilo se riziko, že do toho spadne znovu. Skupina v komunitě je cca 10 - 15 klientů, je to více rodinné prostředí a navíc je skupina věkově i zkušenostmi podobnější než v léčebně. Jedna z komunit je TK Karlov, o. s. SANANIM, která je v jižních Čechách. Druhá je TK White Light, která je v severních Čechách. Více informací naleznete na www.sanaim.cz a na www.whitelight1.cz. Obě komunity velmi spolupracují i s rodinami klientů, takže budete v obraze, jak to tam chodí a budete se moci v tom lépe zorientovat. Taky myslím, že by bylo vhodné do takové spolupráce zapojit i manžela. Myslím, že by to pro syna mohlo být docela dobré řešení, jen je potřeba zvážit, jak to bude mít se školou. Nevím, odkud jste, ale mohla bych Vám kdyžtak odpopručit někoho z kolegů, na koho byste se mohli obrátit a zjistit o léčbě v komunitě podrobnosti a podmínky nástupu. Kdyžtak ještě napište. Zatím držím palce.