Dobrý den, přítel žije na ulici a bere pervitin. Koketuje s myšlenkouléčby, ale chce jen ambulantně, léčebnu odmítá. Byl jednou na pohovoru v k, ale tím to skončilo. Když si myslím, že chce přestat, jak se mám teď chovat abych ho v tom podpořila? Nebo se mám na něj vyprdnout a nechat ho padnout na dno?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Pokud přítel žije na ulici, nejeví se mi ambulantní léčba jako vhodná forma léčby. Taková léčba totiž předpokládá, že člověk bude někam pravidelně docházet (v případě denního stacionáře dokonce každý den) na nějaký program a že má zajištěné nějaké zázemí. Neodkážu si takovou spolupráci představit s člověkem, který nemá kde a z čeho žít. Takže bych docela doporučovala, aby se začal zajímat o léčbu v terapeutické komunitě. Pokud byl v "k" (tedy kontaktním centru, předpokládám), tam by mu potřebné informace poskytli. Léčba v komunitě je dlouhodobá, ale zase by měl přítel šanci si vyřešit nejen drogový problém, ale také by mu v průběhu léčby pomohli zajistit nějaké bydlení a zaměstnání po ukončení léčby. To by se mu asi z léčby v léčebně nepodařilo, tam je léčba kratší a pacientům není umožněn takový kontakt s okolím. Nevím, jaký má přítel/kamarád k Vám vztah a zda takovou informaci od Vás přijme. Pokud byl jen jednou v káčku a o léčbě, byť ambulantní, pouze mluví, tak bych moc nečekala na Vašem místě, že by se něco závratného změnilo. Musí chtít on a uvědomit si, že s tím potřebuje něco dělat. Podle Vašeho popisu to ale na mě působí spíše opačně. Takže bych na Vašem místě asi nechala přítele, aby si poradil sám. Ví, kde má pomoc hledat, do káčka zašel, ví, že se tam může obrátit, aby mu s léčbou pomohli... Vy víc udělat nemůžete.