Marihuana
Adam
Dobrý den. Jedná se mi o velmi blízkou osobu, o níž vím, že "hulí" marihuanu. Nedávno jsem na internetu zjistil všechny možné dopady tohoto zlozvyku a upřímně řečeno jsem dostal strach. Z toho důvodu bych se rád zeptal: často se operuje s pojmem "při pravidelném užívání". Co to znamená pravidelně: jednou za měsíc, týden, denně?. Při jaké frekvenci užívání vůbec hrozí vznik závislosti, při jaké frekvenci už je nezanedbatelné riziko, že se užívání v budoucnu významně podepíše na psychice, nebo fyzickém stavu? Děkuji za Váš čas. Adam.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Máte pravdu, že pojem pravidelné užívání může být zavádějící. Za pravidelné užívání se považuje obyčejně užívání několikrát týdně až každodenní užívání. Vznik závislosti na konopných drogách je poměrně vzácná záležitost. To, zda se "hulení" podepíše na psychice, včetně možného rozvoje závislosti, závisí na mnoha faktorech, nikoli pouze na frekvenci užívání (i když to není zanedbatelný faktor) a je to dost individuální. Valná většina psychických potíží ale odezní sama v případě abstinence (potíže s pamětí, nesoustředěnost), některé mohou přetrvávat. To bývá sice výjimečné, ale pokud se to stane, tak se může jednat o závažnou záležitost (depresivní nebo psychotické stavy). Kouření marihuany může vyvolat rozvoj těchto psychických poruch u predisponovaných lidí. Co se týče zdravotních důsledků, tak marihuana nezpůsobuje obyčejně závažné zdravotní potíže ani při intenzivním užívání (může způsobit potíže respirační, zkoumá se souvislost s reprodukčním systémem). Nevím, jak často dotyčná osoba, o níž Vám jde, kouří marihuanu, kolik jí je a zda má nějaké problémy, které by mohly s užíváním konopných drog souviset, takže rizika neumím dost dobře posoudit. Každopádně, ve srovnání s jinými drogami (včetně alkoholu a tabáku) má marihuana nesporně nižší potenciál vyvolat závislost, nelze se jí smrtelně předávkovat a nevyvolává fyzickou závislost s abstinenčními příznaky při vysazení. Marihuana ovšem patří mezi nelegální drogy a s tím jsou spojená také specifická rizika. Zvažte okolnosti a když byste potřeboval vědět něco dalšího, tak napište.