přítel bere pervitin
Dobrý den, mám přítele, který bere již deset let pervitin, drříve jehlou pak různě a mymí opět jehlou. Byli jsme spolu asi dva roky, pak jednoho dne nepřišel domů a já mu asi napsala zlou sms (jak říká on) a proto začal chodit domů, jen když jsem tam nebyla. Našel si drogovou kamarádku s kterou byl. I když jsme se udobřili, jakž takž, přesto ji nedokázal nechat odejít, prý ji díky němu vyhodili z domova, ale jak jsme se později bavili, ona už to doma měla zlé předtím. Pak jsem je tedy přemluvila po několika dnech aby se vrátili. To trvalo týden, který byl pro mě trauma, a tak jsem si mezitím našla jiné bydlení a doufala, že ho to třeba donutí k nápravě. Ale on v tom týdnu přišel i o práci, do teď nevím co to dělo, a vše se zhoršilo. Toto se dělo v prosinci. Odstěhovala jsem se a byli jsme v kontaktu. O silvestra jsem šla k němu, práci neustále neměl a žil tam s tou dívkou. Oznámil mi že si píchá. Pak ho z bytu vyhodili a tak žijí spolu v autě. Moc jsme se pak nevídali jen málo, on mě moc nekontaktoval. Donedávna mi to nevadilo. Ale teď asi měsíc blázním, stýská se mi po něm. Neustále brečím a nespím, myslím na to co dělá, jestli je s ní, jak si píchá a tak. Když chci být s ním tak neustále nachází výmluvy a má tříhodinová zpoždění, když se máme sejít. Říká mi jak mě má rád a tak, ale mě se zdá, že se chová jinak. Slibuje mi že si najde práci a půjde se léčit, ale nechce do léčebny. Byl jednou v K a Dropinu, ale to je vše. Nevím jak se chovat abych se netrápila a jeho motivovala. Vyprdnout se na něj neumim. Děkuji N

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Přítel je na tom podle všeho dost špatně. Deset let na drogách člověka velice změní a pokud je v takové fázi závislosti, tak si nejsem jistá, zda mu vůbec můžete nějak pomoci. Bohužel k Vám asi nemá takový vztah, jako Vy k němu, jak sama píšete, Vašim setkáním se spíše vyhýbá nebo na ně přichází pozdě, žije s dívkou, která také bere drogy, tvrdí, že se chce léčit, chce pracovat, ale v zásadě pro to nic nedělá. Mám pocit, že se tím velice trápíte, ale vztah s takovým člověkem skutečně není perspektivní a pokud se mu budete pokoušet pomoci, tak mám za to, že se budete trápit ještě víc, protože to nikam nepovede. Chápu, že je těžké se na něj "vyprdnout", ale řekla bych, že je to pro Vás nejlepší varianta. Myslím, že to, že Vám nejprve nevadilo, že Vás nekontaktuje a teď se Vám po něm stýská, může být jen tím, že jste sama, nemáte v současnosti partnerský vztah a člověk sklouzává do vzpomínek na ten vztah předešlý, protože je mu samotnému smutno, a také si samozřejmě lépe vybavuje ty hezké věci. Jak sama píšete, přítel sice tvrdí, že Vás má rád, ale vůbec se podle toho nechová. Navíc se snaží házet vinu na Vás a obviňovat Vás z toho, že jste jakousi SMS způsobila to, že nechodil domů, což mi přijde absurdní výmluva. Pravděpodobně se dost rozjel v pervitinu a proto nebyl doma, když jste tam byla Vy, protože měl pod vlivem pervitinu asi i otočený denní/noční cyklus a navíc nejspíš nechtěl, abyste to věděla. Změnu musí chtít on, nestačí, když budete chtít Vy. Mám pocit, že se velice vyčerpáváte a výsledek se nedostavuje. Navíc - po deseti letech braní pervitinu si nedokážu představit, že by mu mohla pomoci nějaká krátká ambulantní léčba. Pokud bych pro něj měla vybrat typ léčby, tak spíš dlouhodobou léčbu v terapeutické komunitě. Zkuste se teď víc zaměřit na sebe. Jako nejlepší řešení bych viděla to, že necháte přítele, aby se o sebe postaral sám a pokusíte se vyrovnat s tím, že pro něj nemůžete v tuto chvíli nic víc udělat. Přeji hodně štěstí a zkuste se netrápit tím, co nemůžete změnit.