pasivní kouření marihuany
tom
dobrý den,je mi 21 let,a tři roky jsem kouřil marihuanu (cca 20 šluků týdně převážně víkendy)nemyslím si že nikterak moc.nyní již 14 dní vůbec,ale zajímalo by mě,zda může pasivní kouření(účast v místnosti,nebo autě kde je zapálený joint)prodloužit detoxikační dobu thc v krvi a moči.myslím že mě za cca 14 dní budou čekat v zaměstnání testy.vím že je může provést jen lékař,ale kdyby toto zaměstnavatel či policisté nařídili.musí je provést můj obvodní lékař,nebo je může provést případně policejní a to okamžitě na jejich zažádání?mám právo případně okamžitý test odmítnout..?a testy nechat odsunout o nějaký ten týden?v případě že by to nebylo možné a test jsem musel podstoupit a naměřili by mi určitý obsah v moči,krvi či na lízátku,jaké to pro mě jako pro plnoletého člověka bude mít následky?když pominu že dostanu výpověď,mají právo jako důvod uvést např.užívání drog na pracovišti,a napařit mi nějaký paragraf?myslím si,že jako kvartální,plnoletý uživatel marihuany,by měla být má soukromá věc,co dělám ve svém volném čase,a že kdy jsem hulil naposledy by mělo být i neprokazatelné,ale zvýše uvedeného mám popravdě strach a deprese.předem strašně moooockrát díky za odpověď Tomáš

Odpověděl:
Dobrý den, THC lze z moči při občasném užívání detekovat cca do 14 dnů, z krve do 10 dnů. Pasivní kouření marihuany by tuto dobu nemělo ovlivnit a nebo jen skutečně minimálně. Takže pokud vás budou testovat za 14 dní a již 14 dní nehulíte, vaše testy by měly být negativní. Pokud byste měl být ze situace nějak vystresovaný, můžete si předběžně pro kontrolu udělat test vy sám. Testy z moči na THC se prodávají ve větších lékárnách a stojí cca 100-120,- Kč. Jinak - pokud se týká právních aspektů vašeho dotazu, požádala jsem o vyjádření JUDr.Ing. Helenu Svatošovou z Právní poradny A.N.O., která se touto problematikou zabývá. K vašemu dotazu uvádí: "Dobrý den, ohledně výhradního oprávnění lékaře předpokládám, že hovoříte o testování krve. Pokud by šlo o testy moči či slin, může je provést i laik, nikoli jen lékař. Pro posouzení oprávnění zaměstnavatele takové testy provádět však musím znát povahu práce, kterou vykonáváte. Pokud vykonáváte činnost, při níž byste mohl ohrozit život nebo zdraví svoje nebo dalších osob nebo poškodit cizí majetek, platí zákaz při této činnosti být pod vlivem návykových látek. (Být pod vlivem těchto látek neznamená zbytkové THC, které přetrvává poměrně dlouho po odeznění jeho vlivu v těle, aniž by působilo na psychiku, motoriku apod.) Zaměstnavatel či policie je oprávněn vyzvat vás k podstoupení testu jen v případě, že daná práce je shora uvedené povahy a vy byste jevil známky toho, že jste pod vlivem alkoholu či jiných návykových látek. Odmítnout tyto testy můžete vždy. V případě, že jde o činnost, při níž byste mohl ohrozit život nebo zdraví svoje nebo dalších osob nebo poškodit cizí majetek a zároveň jevíte známky jejich požití a zároveň odmítnete test, nastává právní domněnka, že pod jejich vlivem jste. Může tak být uplatněn výpovědní důvod ze zaměstnání či důvod okamžitého zrušení pracovního poměru. Dále je zaměstnavatel oprávněn vás vyzvat k testům v případě, že je toto uvedeno ve vaší pracovní smlouvě. Ve všech ostatních případech můžete test odmítnout, což pro vás nesmí mít žádné právní následky ani to neopravňuje kohokoli k vynucení nedobrovolného testu. Při odmínutí doporučuji argumentovat § 316 odst. 2 zákoníku práce, podle kterého je vyžadování testů bez legitimního důvodu spočívajícího v povaze práce porušením tohoto zákona ("Zaměstnavatel nesmí bez závažného důvodu spočívajícího ve zvláštní povaze činnosti zaměstnavatele narušovat soukromí zaměstnance na pracovištích a ve společných prostorách zaměstnavatele tím, že podrobuje zaměstnance otevřenému nebo skrytému sledování, odposlechu záznamu jeho telefonických hovorů, kontrole elektronické pošty nebo kontrole listovních zásilek adresovaných zaměstnanci." Do tohoto narušování soukromí bezpochyby spadá i provádění testů na návykové látky). Pouhé užívání nelegálních drog mimo výkon práce není trestným činem a trestní stíhání Vám v žádném případě nehrozí, i kdyby se to policejní orgán jakkoli dozvěděl. Za PPANO, Helena Svatošová"