Závislost na alkoholu
kiki
Dobrý den, do desetiletém popíjení alkoholu s přestávkami jsem zjistila, že jsem v první fázi závislosti na alkoholu. Trpím panickou poruchou, která se pitím neustále vracela a v určitých intervalech i zhoršovala, mimo jiné jsem byla stále v napětí, úzkosti... Proto jsem se rozhodla pro radikální změnu. Již téměř tři týdny nepiji. Chtěla bych se prosím zeptat, začala jsem brát každý večer, po konzultaci s paní doktorkou, xanax 0,1, který mi velmi pomáhá,jak ho mohu brát dlouho, aby nedošlo k závislosti? Co si myslíte o nealkoholickém víně Carl Jung? Mohla bych ho příležitostně konzumovat? Jak je možné, že se mi po tak krátké době abstinence udělalo mnohem lépe? Děkuji moc.

Odpověděl: Jakub Minařík
Je to složitější, já obvykle léky jako xanax užívám jen do té doby, než zaberou antidepresiva, která mají na panickou ataku příznivý efekt. Obyčejně užívám Zoloft, jehož efekt nastupuje během asi tak 3-5 týdnů. Současně pak doporučuji psychoterapii, která má člověku pomoci nalézt si příčiny obtíží a případně jej naučit zvládat panické ataky nefarmakologicky. Benzodiazepin pak ponechávám pacientovi jen jako pojistku kdyby se ataka přece jen objevila, protože ji promtně zažene. Monohdy lék ani nepoužije, ale jen vědomí, že jej má u sebe mu pomáhá. Nu, tedy doporučoval bych: 1. pokud si stav vynutil medikaci (panika a zahájení abstinence je myslím celkem dobrý důvod) - tak bych zkusil s lékařkou promluvit o nasazení dlouhodobější medikace s minimálním potenciálem závislosti. Doporučoval bych antidepresiva ze skupiny SSRI, já mám u závislých asi nejlepší zkušenosti se Zoloftem 50-100mg 1-0-0 (to není reklama, firma mě neplatí; mám s ním fakt nejlepší zkušenost, dokonce lepší než s jinými léky se stejnou účinnou látkou). Dávka léku musí být dostatečná, aby došlo ke kompletnímu ústupu obtíží. Takže kdybyste měla dojem že musíte léku jíst co nejméně že tak je to správně (myslí si to spousta pacientů - prostě je to na hlavu, tak jen trochu, raději s pauzami, ...) - tak je to špatně. Brát pravidelně ráno, v dostatečné dávce, pokud to nezabere promluvit s lékařem o zvýšení, ... - jinak se vám obtíže po vysazení spíše vrátí. Počítejte s tím, že byste jej měla brát alespoň rok. Já jej vysazuji obvykle na přelomu jara a léta, protože je nejpravděpodobnější, že se obtíže nevrátí. Lék pacienti obyčejně dobře snáší, někdy si stěžují při nasazení na divné stavy (tam stačí 3-4 dny zredukovat dávku na 25 mg denně, pak zase zvýšit na 50mg). Pacienti mívají někdy v souvislosti s ním sníženou chuť na sex a oddálen může být orgasmus. U žen tohle bývá z mých zkušeností asi nejčastější příčina, proč jim lék měním. 2. Xanax bych užíval jen do té doby, než se efekt antidepresiv rozvine. Pak jen v tom případě, kdyby se přeci jen objevil záchvat paniky (1 tableta v peněžence pro jistotu nic nezkazí). Závislost se rozvíjí spíše po měsících užívání a jste k ní jistě disponovaná - je to podobně jako alkohol látka tlumivá. 3. Osobně přidávám v počáteční fázi Magne B6 a Thiamin. Jsou to vitaminy skupiny B a Magnesium, pomohou dát se mozku dohromady, ... (pozn. B-komplexem to nenahrazujte) 4. Na zklidnění a pro dobrý spánek je dobrá meduňka lékařská. 5. Terapeuta, který vám pomůže hledat příčiny panik, nadměrného pití a podpoří vás v abstinenci považuji za nezbytnost. Klidně si mou odpověď vytiskněte a ukažte ji vaší praktické lékařce. Je samozřejmě otátka, jak vážný je váš stav a možná, že mé rady nejsou pro váš případ vhodné. Pokud ale ano, mohou praktické lékařce pomocí najít pro vás vhodnou terapii. Nu tak držím palce, ať abstinence vydrží a paniky zmizí. :-)