Alkoholismus, poradte!
Adka
Dobrý den, mám matku alkoholičku, pije asi tak 3x týdně většinou nárazově, někdy i denně. Je schopná za 2h vypít láhev tvrdého alkoholu. Bydlím s ní v rodinném domě a jsem studentka VŠ, takže nemůžu ji toho alkoholu zbavit, nemůžu ji 24h denně kontrolovat. Nevím si s tím rady. Občas (naposledy včera večer) to přechází do extrému, že ani není schopná dojít z práce domů, není při vědomí, neví co dělá a není schopná odpovídat na otázky. Bojím se že přijde o zaměstnání a zcela určitě to poškozuje její zdraví. Prosím poraďte mi, co mám dělat, jestli by bylo možné ji zařídit nějaký léčebný program apod. Předem děkuji za odpověď. Adéla

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, máte pravdu, že nemůžete matku kontrolovat 24 hodin denně, abyste měla jistotu, že se nedotkne alkoholu. Máte pravdu i v tom, že může přijít o práci a rozhodně to poškozuje její zdraví. Jestli bude matka pít, nebo ne, je jenom její rozhodnutí, za které si ponese odpovědnost. Vy k jejímu pití můžete zaujmout jasný postoj - tzn. odsuzovat pití, chování matky po pití alkoholu, nezodpovědnost; neodsuzujte však svoji matku. Jistě má "dobrý důvod", proč pije. Něco ji takové pití dává - možná ji zbavuje nějakých nepříjemných pocitů, vzpomínek, dává ji klid apod. Jediné, co můžete dělat, je zkusit jí říct bez výčitek, výhružek, pláče, odsuzování, o svých vlastních pocitech a obavách. Jistě ji máte ráda, máte o ni strach, bojíte se, co se stane, když jde domů, že přijde o práci, nerozumíte tomu, proč pije apod. Jediné, co můžete, je nabídnout jí pomoc - v případě, že o ni bude stát, můžete ji doprovodit do zařízení, kde si bude moct popovídat s někým nestranným a zkusit začít hledat řešení někde jinde než v alkoholu. Takový krok však pro matku nebude jednoduchý a tak nečekejte, že se pro něj rozhodne hned. Na její straně to bude chtít hodně sil a odvahy přiznat si problém a pak ho ještě začít řešit. Exitují také místa, kam můžete zajít společně - Vy i matka, nebo jenom Vy sama - prostě si popovídat o starostech, ulevit si, a možná přijít i na nějaký další krok, který by bylo možné podniknout. Když byste měla zájem o nějaké kontakty, napište, odkud jste. Zatím se mějte, jak nejlépe to jde. Zkuste myslet nejen na starosti, ale také na sebe a užijte si sluníčka. S pozdravem, Gabriela Koryntová.