sestra šňupe pervitin
Míša
Moje sestra má 17 let a šňupe pervitin,měla jsem tušení už tak před půl rokem a teď se to zhoršuje.Mluvila jsem s ní o tom už dřív i moje další sestra,ale ona zapírala,že nic nedává a my věděly,že jo,že to sem tam zkouší.Nedávno se přiznala,ale že jen sem tam a že zato nikdy neplatila,že to měla vždy zadarmo,tak jsem ji řekly,že jsou to začátky,že tak se to vždycky dělá a pak už chtějí prachy a poveze se.Teď to dopadlo tak,že nechala školu,nastoupila do práce a po měsíci začala marodit,aby byla doma.Nejhorší je to,že se nevrací vůbec domů,jen odpoledne,okoupe se,vezme si čisté věci a zmizne.Je sama s mamkou a ta ji nezvládá.A začala hrát automaty,parkrát jsme ji přichytili,nevíme co s ní,za měsíc má 18 a vyhrožuje,že pak uvidíme. Předem děkuji za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, asi tušíte, že nejste zdaleka jediné, kdo podobnou situaci řeší. Bohužel v braní drog sestře nemůžete bránit. Je to její rozhodnutí a má na něj plné právo - ať se vám to líbí, nebo ne. I kdybyste jí to zakázaly, nebude ve vašich silách ji uhlídat. Nakonec si k drogám stejně cestu najde. Jediné, co můžete dělat, je mluvit se setrou o vašich obavách a pocitech!!! Zkuste ji jimi však nevydírat, nevyčítat, nevyhrožovat jí věcmi, které nedodržíte (např. už tě nechci nikdy vidět, vyhodíme tě z bytu apod.). Určitě by pomohlo, kdybyste se všechny - sestra, matka i Vy, domluvily na jednotném postoji a pravidlech (např. sestra bude platit nájem, bude-li nemocná, bude doma, bude mít na starosti určité věci v domácnosti, bude chodit do práce, dá vždy vědět v kolik přijde domů, nebudeme jí dávat peníze), která pak budete dodržovat (tzn. nepodlehnete omluvám ani výmluvám a ustojíte důsledně pravidlo, na kterém jste se domluvili). Výhodou je domluvit se i na sankcích, které přijdou, když budou pravidla porušena (např. vrátí klíče od bytu matky, nebudu se s ní stýkat apod.). Na takovoý rozhovor je potřeba se dobře připravit, ale také nečekat, že se tím vše najednou vyřeší. I domlouvání pravidel může nějakou dobu trvat. Zkuste do rozhovoru zapojit i sestru, která bere. Podle toho, co píšete, to vypadá, že ani ona není se současnou situací spokojena. Možná se vám podaří zapojit ji do konstruktivní debaty o tom, jak tedy budete společně fungovat. Možná i ona bude chtít, abyste přistoupily na určitá pravidla (např. braní je její věc, fungování doma je věc společná apod.). Z tohoto pohledu, je pak vlastně "jedno", jestli sestra bere, nebo ne. Podstatné je, jestli zvládá a dodržuje pravidla, na kterých jste se domluvily. Přeju Vám hodně sil a trpělivosti, protože podobné problémy se nevyřeší ze dne na den. S pozdravem, Gabriela Koryntová.