co mám dělat
mamka
Syn je zavislý na alkoholu možná i na něčem jiném. Většinu času tráví v hospodě není schopen si udržet zaměstnání, pracuje jen občas.Když má peníze tak je hned propije nebo platí dluhy. Nyní se stalo, že mě odcizil peníze. Jsem matka a synovi je 32 let a stále žije se mnou v domácnosti, takže nemá nutnost myslet do budoucna. Má se kde vyspat a najíst. Jak by bylo nejlepší postupovat? Léčit se nechce a do hospody si prý chodit bude jak chce. Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, situace, kterou popisujete jistě není jednoduchá. Netroufnu si, na základě těch pár informací, dávat Vám jednoznačné rady. Nevím, jak dlouho celá situace trvá, co jste zatím zkoušela dělat, jak jste dosud fungovali apod. Co byste mohla dělat? Můžete se se synem domlouvat na pravidlech, jak budete doma fungovat. Jestli bude chodit do hospody je opravdu jen jeho věc, ale jestli Vám doma krade peníze nebo neplatí na nájem, je už i věc Vaše. Jestli Vám to dlouhodobě doma fungovalo tak, že syn chodil domů jíst a spát a nemusel nic platit, pak se to bude jistě měnit obtížněji. Ideální je dopředu se domluvit na termínu, kdy si společně promluvíte. Důležité je, dobře se na rozhovor připravit - jak psychicky (abyste mu nic nevyčítala, neplakala, citově nevydírala,nevyhrožovala mu) i fakticky (tzn. vědět, co po synovi chci, jak si představuju naše fungování, a co budu dělat, když to fungovat nebude). Můžete mluvit o svých pocitech o vzteku i starostech, které o něj máte. Příprava na takový rozhovor není snadná. Člověk by měl zkusit být konstruktivní - nevyhrožovat ničím, co nedodrží; vědět přesně a konkrétně, co chce (např.kolik peněz měsíčně, jaké jsou čí povinnosti a práva apod.) i co se stane, když to tak nebude (nemá cenu vyhrožovat vyhozením z bytu, jestli to nedokážete nakonec udělat). Synovi je 32 let a skutečně už by mohl žít samostatně. Sama popisujete, že život společně s Vámi má pro něj řadu výhod. Co pro Vás? Co se bude muset stát, abyste udělala zásadní krok? Syn Vám ukradl peníze, což je podle výše částky přestupek a nebo trestný čin. Není určitě jednoduché udávat syna na policii, ale jestli to tak bude dál pokračovat, budete mít vůbec jinou možnost než syna udat? Rozhodnutí, co dál, je na Vás. A není to jednoduché. A jak jsem říkala na začátku odpovědi, já Vám mohu radit jen těžko. Kdybyste však chtěla celou situaci probrat osobně s odborníkem v místě trvalého bydliště, napište odkud jste a pokusím se Vám najít kontakt. S pozdravem, Gabriela Koryntová.