Podezření
Karel
Dobrý den, máme 16-ti letou dceru studující 1. ročník gymnázia. Zhruba posledních 5 měsíců pozorujeme postupné zhoršování vzájemné komunikace. V rozmezí cca 6 týdnů došlo i ke zjištění, že dcera sebrala mému otci 2x vyšší fin. částku. Jedinou jistotou zatím je, že jsem u dcery našel cigarety. Jako zatím jediné opatření jsme zvolili změnu školy (i z jiných důvodů). Testy na přítomnost drog jsou ve škole prováděny, nicméně zatím, vzhledem k tomu, že nás nikdo nekontaktoval předpokládám, že výsledky jsou negativní. Je dle vašeho názoru nutné, se raději problematikou možnosti užívání drog začít zabývat a jaký zvolit postup ?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, necelý půlrok pozorujete na komunikaci s dcerou změny k horšímu. Víte, že kouří cigarety, dědovi sebrala peníze ... Dcera studuje první ročník gymnázia, kde podle Vás provádějí testy na přítomnost drog. (Co vlastně všechno o testování ve škole, kam dcera chodí, víte?) Z Vašeho dotazu mám dojem, že podle toho, že se ze školy nikdo neozval, dcera drogy nebere. Přesto ale pochybujete a ptáte se, zda se máte zabývat i možností, že dcera drogy užívá. Myslím, že je to na místě. Možností, proč se Vaše komunikace s dcerou posledních pár měsíců nedaří, může být pochopitelně víc. Může jít o běžnou součást vývoje, ale neseděly by mi tam ony krádeže. Další možnost je nějaký jiný problém - průšvih, o kterém se Vám dcera z nějakého důvodu nezmínila. A jistě by se daly jmenovat další. Co bych Vám ale doporučila ze všeho nejvíc je promluvit si s manželkou a zaujmout jednotný postoj. Pak si promluvit s dcerou. Najít vhodnou chvíli a dohodnout se, kdy si promluvíte a pak se připravit na rozhovor bez výčitek, výhružek a ultimát. Mluvte o sobě, svých pocitech - že máte strach, nerozumíte jejímu chování, bojíte se o ni apod. Dceru nehodnoťte a pokuste se ji pochopit! Zkuste jí naslouchat. Zkuste se ptát na věci, kterým nerozumíte. Teprve pak budete moci začít hledat řešení. A to řešení konstruktivní, na kterém se shodnou obě strany. Může se stát, že vše nevyřešíte hned. Zkuste si domluvit třeba jednotlivé kroky, nebo body a uvidíte, jak to půjde. Soudím, že stejně jako Vy, není v současné situaci spokojená ani Vaše dcera - a právě to může být odrazový bod Vašeho rozhovoru. S pozdravem, Gabriela Koryntová.