efedrin
Petr
Dobry den pred mesicem jsem psal dotaz ohledne pouziti efedrinu ve sportu a bylo mi receno ze je pan Minarik,na ktereho dotaz smeroval,je prilis vytizen,uz ale odpovida na jien dotazy a muj porad nic:-(

Odpověděl:
Dobrý den, váš dotaz kolega MUDr. Minařík odpověděl 21.4.07. Abyste ho nemusel dohledávat na stránkách poradny, kopíruji vám ho do tohoto dotazu i s odpovědí. (Předpokládám, že níže uvedený dotaz je ten, na který se ptáte). Text dotazu: Dobry den zajimalo by me jak moc je nebezpecny efedrin pri uziti ve sportu pri davkovani do 40 mg pro 90 kg zdraveho kulturistu,zduraznuji ze mi jde ciste o sportovni ucely nikoli zadne sjizdeni se na party,lze jeho nebezpeci srovnat napr s velkymi davkami kofeinu nebo je to horsi?Vsiml jsem si ze pan Minarik hodne varuje pred efedrinem a fyzicke zatezi,nicmene jak je tedy mozne ze je efedrin v mnoha vyspelejsich zemich naprosto legalni a doporucovany v davkach okolo 75mg na den pokud by tak skodil?neni zdejsi varovani zpusobeno jen jakousi s prominutim profesionalni deformaci spojovanim efedrin-pervitin,podle meho nesrovnatelne. Odpověď: Jste si jistý že mluvíme oba o substanci, která je v lékopise pod názvem chlorid efedrinia, čili ephedrinum chloratum, tedy o čistou substanci izolovanou z chvojníku, čili Ephedra vulgaris? Je to významné co se týče dávkovánání a legality látky. Mám dojem, že volně dostupná bez lékařského předpisu tahle látka není. Jinak mé varování se týká stimulantů obecně a jejich neopatrného užití. Když se podíváte do dějin sportu tak zjistíte, proč ohledně stimulancií varuji. Tour de France je v tomto hledu obvzlášťe zajímavá - úmrtí na srdeční kolaps a toxické psychozy pro předávkování amfetaminy - to není maličkost. Ohledně srdečního oběhu je varování jistě platné i u jemnějších stimulantů. Může se docela snadno stát, že oběh díky užití takových látek v kombinaci s velkou zátěží selže. Úvaha, že povzbuzen stimulanty budu sportovat opatrně a že vždy užiju přiměřenou dávku je, pán promine, hovadina. Kdyby tomu tak bylo, nemusíte stimulanty užívat.