žádost o radu
Zuza
Dobrý den, chtěla bych Vás požádat o radu. Mám bratra, který několik let užíval převážně pervitn, ale i jiné drogy. Prodělal několik léčení, žádné nedokončil s tím, že ví jak se má chovat. Samozřejmě, že drogy nepřestal brát a začal být agresivní a to jak k okolí tak k sobě. Jednou se pořezal tak, že jsme zavolaly policii a policie ho odvezla do psychiatrické léčebny z které se vrátil cca za 5 měsíců se dvěma posudky na psychický stav. Jeden zní, že je v podstat normální, že vše způsobují drogy a druhý, že je nebezpečný sobě a svému okolí a že by neměl být propuštěn. Bohužel byl, po návratu se choval normálně a snažil si najít práci, bohužel jednou jel se svojím kamarádem na projížďku a vybourali se, měl zlomenou pánev a částečně ochrnutou nohu. Postižení nohy zůstalo. Teď po roce léčby mu řekli, že to lepší nebude a že tedy hurá do života, ale bohužel on říká, že nemůže pracovat, že je mrzák, chdí s kamarádama pít, možná i fetovat a moje matka ho už přes dva roky živí, bohužel jí dochází síla a i peníze. Když dojde na lámání chleba je agresivní, vulgární a nebo brečí, že je mrzák a že když ho vyhodíme, že mu podepíšeme rozsudek smrti. Jsme psychicky vydírané, na pokraji sil. Moje prosba zní co s tím. Trvalé bydliště doma nemá, vyhodit by jsme ho mohli, ale to spustí lavinu agrese či lítosti nás to psychicky vyčerpá tak, že budeme muset chodit k psycholohovi a záruka, že nás nechá na pokoji není. Slibuje totiž, že nás zabije, ze zabije sebe nebo nám rozbije auta. 4eká nás wostuda, kterou nás provází celou dobu co s námi žije. Nejhorší je, že když mu chceme pomoci tak se vsim souhlasí, ale já mám pocit, že je to vše účelové, jen aby měl klid. Poraďte co s ním. P.S. Ještě se hodně pere a už ublížil dost vážně několika lidem, ale nikdo na něj nepodal trestní oznámení, protože se ho bojí. My jsme na něj také několikrát podaly trest. oznámení, ale bohužel to nikam nevedlo. Podle mě by měl mít nařízenou ústavní léčbu, ale bohužel to nikdy sám nepřipustí. Děkuji za radu. Zuza

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, píšete, že jste vyčerpaná a unavená. Bratra se bojíte. Stejně jako Vaše maminka. A abych pravdu řekla, po té, co jsem si přečetla, v čem žijete, vůbec se tomu nedivím. V situaci, kterou popisujete se asi těžko radí. Navíc není žádné jednoduché a převratné řešení. To, že tahle situace trvá dlouho a už jste se v ní naučili nějak fungovat, dělá všechno ještě složitější. Bratrovi opakovaně prošlo chovat se k Vám i Vaší matce vulgárně, být agresivní, využívat finanční podpory matky ... i když jste mu daly jasně najevo, že se Vám situace nelíbí, přesto se vše opakovalo. Co by se vlastně muselo stát, abyste přeci jen bratra z bytu vyhodili a podstoupily to riziko, že Vás bude bratr vydírat a bude agresivní? Co jste vlastně zkoušely? A proč nic z toho nepomohlo? Co se stalo? Napadl Vás někdy bratr fyzicky? Osobně mě nenapadá jiná varianta, než se začít starat o sebe samotné. A třeba i chodit k psychologovi, jestli to pomůže. Tím, že se necháte vydírat a využívat, nepomůžete nikomu. Asi by bylo nejlepší, kdybyste mohla Vy (společně s matkou) probrat celou situaci s někým třetím. Co Vy na to? Možná by se Vám alespoň ulevilo a možná byste probraly možnosti a domluvili se na společném postupu. Také bych Vám doporučila kontaktovat právníky a zjistit, jak můžete postupovat ohledně vyhození bratra z bytu, a v případě, že Vám bude opakovaně vyhrožovat agresí. Kontakt na Právní poradnu: Koněvova 95 130 00 Praha 3 - Žižkov tel./zázn: 222 582 932 A jestli byste potřebovali kontakt na poradnu, kam byste si mohla zajít společně s matkou, napište odkud jste a pokusím se najít něco ve Vašem okolí. S pozdravem, Gabriela Koryntová. PS: Jestli bratr chce ze svojí situací něco dělat, dejte mu kontakty, kam se může obrátit. Další kroky jsou však jen na něm.