Rodiče
Anonymka
Zdravím. Možná mám dotaz, kterej se sem moc nehodí...ale strašně mě to trápí. Je mi 15 a 7 měsícu. Podle mě jsem už dost stará na to, abych mohla spát u kámošky, nebo tak. Ale mám strašnou mamku, mrzí mě, že to o ní musím řict, ale prostě musím byt do 22:00 doma a to, že moji kamarádi třeba mužou na noc pryč, vubec nijak nebere. Řekne mi že ji nezajímaj moji kamarádi, ale JÁ. Chápu tu starost, ale mrzí mě to, přicházím tak o kamarády. Pořád se s mámou kvuli tomuhle hádáme :( Už nevím co mám dělat. Např. moje kamarádka mámě v 5 odpoledne zavolá že spí u kamarády a mámá se jí zeptá, jestli se najedla a bere to jako samozřejmost....a mě by řekla, at na to zapomenu :( Myslíte že je to přehnaná péče v skoro 16 letech, nebo je to normální..? Možná se bojí, že třeba fetuju, piju....je pravda že kouřím, ale rozhodně neberu drogy a myslím že o sobě můžu tvrdit, že sem celkem zodpovědná a nemůže se mi nic stát. Ale jeji odpověd je vždy, jestli je toho kolem málo, znásilnění v noci a tak. Že prý se vůbec ničeho nebojí. Že to, že zrovna mě se nemůže nic stát, si řiká každy....prostě mě to štve!! Moc prosím o odpověd, i když to není zrovna k tématu :( Děkuji :)

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás. Popisujete, jak moc Vás mrzí starostlivost Vaší maminky. Kvůli ní nemůžete to, co někteří kamarádi kolem Vás mohou a o ty tím přicházíte. Navíc Vás štve, že Vám něco takového zakazuje. Nemůžete přespat u kamarádky, chodit domů až po desáté večer apod. Doma se s mamkou kvůli tomu také často hádáte, což k pohodě a případně dohodě nejspíš neprospěje. Jestli je ta péče přehnaná, nedokážu dost dobře posoudit. Ale vypadá to, že Vy si myslíte, že přehnaná je. Zároveň nejspíš rozumíte obavám matky. Sama přiznáváte, že kouříte a soudím, že o tom matka neví. Možná o Vás má obavu, možná se bojí, že něco provedete apod. Možná už zapomněla, co prováděla ona; možná si to pamatuje a právě proto má o Vás strach. Nevím, jak přesně Vaše debaty na dané téma vypadají a o co všechno jste se pokoušela. Ale nezbývá Vám než se pokusit s ní promluvit a pochopit jí, dovědět se, čeho se bojí, zeptat se, co byste mohla udělat pro to, abyste ten strach zmenšila apod. Čím víc času a práce si s pochopením postoje mamky dáte, tím lépe. Možná i mamka pak vyslechne Vaše pocity, plány toho, co chcete dělat, a třeba se nakonec dostanete i k tomu, že se dohodnete na kompromisu. Na druhou stranu je to ale opravdu rodič, který za Vás nese odpovědnost. Rodiče v podobné situaci zažívají něco jako člověk, který poblíž silnice pouští z vodítka svoje štěně, protože ho přeci nebude mít celý život na vodítku. Umíte si představit ten strach? A věřte tomu, že když se něco stane, dává hlavní vinu člověk sám sobě! I Vaše mamka se o Vás bojí a má k tomu dobré důvody. Vy jí můžete svým chováním a postoji přesvědčit o tom, že nemohla udělat víc. Co dodat? Starostlivost k rodičům patří. Mají o Vás zájem a to je dobře. Najdou se i tací rodiče, kteří nahrazují dětem svůj zájem tím, že jim vše dovolí, nebo koupí. Jiní si svých dětí vůbec nevšímají. Na druhou stranu, když je takového starání moc, také to není ono. Ta pravá míra starostlivosti se těžko určuje. A tenhle vztek, který máte, a boje s rodiči o to, co můžu a nemůžu, vlastně patří k hledání těch hranic starostlivosti a k dospívání jako takovému. Věřte, že nejste zdaleka jediná, kdo podobnou situaci řeší. Přeju Vám hodně trpělivosti. S pozdravem, Gabriela Koryntová. PS: Víte, nemyslím si, že jste na tom takhle zdaleka sama. Znám mnoho mladých lidí, kterým nezbývá než jezdit domů posledním vlakem, který jede třeba v těch deset. A to je jim víc než patnáct. A nemyslím si, že kamarádství musí nutně stát na společném ponocování a dělání čehokoli. Na druhou stranu však chápu i ono "dobrodružství" a chuť dělat to, co mohou ostatní.