nemocenská
Monika
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jak to je, když člověk nastoupí na léčbu se závislostí na drogách do PL či TK. Ve většině komunit je podmínka, že člověk musí být registrovaný na ÚP. Já myslela, že je v této situaci člověk brán, jako když je nemocný, tudíž je po celý pobyt v léčebně na nemocenské. Je tedy rozdíl v tom, když se nastoupí do psychiatrické léčebny či komunity? Co když ten člověk nechce svoji práci opustit a po léčbě se tam chce vrátit? Ještě mám druhý dotaz, pod co vlastně spadají terapeutické komunity, když psychiatrické léčebny jsou zdravotnické zařízení a komunita ne? Mockráááát děkuji za odpovědi a přeji krásný zbytek dne :-)))

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Mezi léčebnami a komunitami je v tomto opravdu rozdíl. Psychiatrické léčebny jsou zdravotnická zařízení. Když tam člověk nastoupí do léčby, je po dobu léčby v pracovní neschopnosti a dostává nemocenskou. Terapeutické komunity jsou sociální služby. Peníze na provoz získávají zpravidla z grantů a nemají žádné peníze ze zdravotního pojištění. Tudíž klient po dobu léčby není oficiálně v pracovní neschopnosti a nepobírá nemocenskou. Proto se doporučuje, aby byl dotyčný hlášen na úřadě práce a pobíral podporu v nezaměstnanosti nebo měl zajištěné sociální dávky, aby měl po dobu léčby nějaký příjem. Pokud má někdo práci, kterou nechce opustit a po léčbě se do ní vrátit, tak je asi nejlepší variantou léčby psychiatrická léčebna a po ukončení pobytové léčby nějaký ambulantní doléčovací program. Po dobu léčby by byl v pracovní neschopnosti a doléčování by pak mohl navštěvovat při práci (obvykle mají z tohoto důvodu doléčovací programy většinu aktivit večer, aby tam mohli chodit i klienti, kteří jsou přes den v práci). Také je nutno zdůraznit, že léčba v komunitě je obyčejně o dost delší než v léčebně a že je zaměřena spíše na lidi, kteří se s drogami potýkají natolik dlouho, že obyčejně žádnou práci před léčbou nemají (a pokud už ji náhodou mají, tak si tam většinou v souvislosti s drogami udělali tolik průšvihů, že nemají v úmyslu se tam vracet). Takže v případě, že by člověk nastoupil do komunity a měl by práci, do které chce zpět, tak by se musel se zaměstnavatelem domluvit, že ho po léčbě vezme zpátky. Proč se vlastně ptáte? Potřebujete nějak poradit ohledně léčby ze závislosti?