šance na vyléčení?
Zuzka
Dobrý den, u mé sestry byla diagnostikována toxická psychóza, následkem požití pervitinu a byl i pozitivní test v krvi na přítomnost marihuany. Nyní je léčena v psychiatrické léčebně Bohnice, je tam ovšem na příkaz soudu. Dle mého názoru byl průběh psychózy velmi dramatický, jednu noc byla umístěna na JIP s hroznými křečemi, halucinacemi a následný den nevnímala vůbec realitu... např. odešla z nemocnice úplně bosá a vůbec jí to nepřišlo divné. Byla takzvaně "úplně mimo". Teď je již umístěna v řežimu, včera jsem ji viděla pporpvé po 4 týdnech, přijde mi, že za mé přítomnosti jakž takž v realitě byla, pamatovala si i co se stalo viz. křeče..., ale brala to jako, že jí jen bylo blbě, přitom mohla i umřít. Okamžiky, které se staly v ataku psychózy ji nepřijdou divné, např. zahodila klíče, doklady, všechny své věci někde na ulici a na můj včerejší dotaz proč to udělala, odpověděla, že už měla všeho plné zuby. Je nutno říci, že dlouho dobu žila ve velkém tlaku a stresu - práce a lehce problematický syn. Což se vše mohlo dohromady nakupit. Přijde mi teď daleko více při smyslech, ale děsí mne, že to co se stalo v ataku té psychózy jí zvláštní nepřijde. vím, že je jí teď poskytována ta nejlepší péče jakou může mít, ale chtěla bych vědět, jestli je šance, že po 3 měsících v režimu může být úplně v pořádku? Jestli vůbec někdy bude úplně v pořádku? Z CT žádné změny na mozku nejsou, ale myslím, že ji tato situace nejspíše hodně poznamená psychicky a také bych chtěla vědět jak s ní jednat aby si uvědomila, že nějakým způsobem nemocná je a zároveň abych ji při mých návštěvách v nemocnici dokázala co nejlépe podpořit, povzbudit, udělat ji radost. Co pacientům s takovým onemocněním dělá radost a co nejvíce pomáhá se uzdravit, kromě lékařské léčby. A zda je šance, že časem bude zdravá úplně? Děkuji za odpověd. Každá pomoc je teď pro moji sestru i mne velmi důležitá. J. Z.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Vzhledem k tomu, že nedokážu dost dobře posoudit psychický stav Vaší sestry, tak Vám nemohu moc konkrétně odpovědět. Každopádně mě spíš zaujalo to, že toxická psychóza byla vyvolaná užitím pervitinu a že sestra v minulosti kouřila marihuanu. Pokud má sestra problémy s pervitinem, tak by bylo na místě to nějak řešit, protože pokud byla tak intenzivní ataka vyvolaná touto drogou (což se stává), tak při příštím užití je vysoká pravděpodobnost, že se tento stav bud opakovat. Nevím, jestli to bylo jednorázové užití nebo jestli s tím má sestra závažnější potíže. Pokud se jednalo o nějaké pravidelné užívání, považuji to za velmi alarmující. I v souvislosti s tím, že má syna. Samozřejmě, že se sestra, pokud nebude užívat pervitin, může se dát do pořádku a situace už se nemusí opakovat. Někdy to ovšem může trvat poměrně dlouho. To, co potřebuje od Vás nejvíc, je Vaše podpora a zájem. Myslím, že si uvědomuje, čím prošla, i když to nemá třeba úplně zpracované a není potřeba jí vysvětlovat, že Vám její konání v době ataky přišlo nenormální a divné. Víte, ty prožitky i vzpomínky nejsou moc přenositelné a být Vámi, tak bych to moc neřešila, jestli to sestře přišlo nebo nepřišlo divné, ale spíš, jak je na tom teď, a jak vnímá situace, ve kterých se ocitá teď. Myslím, že nejvíc jí pomůžete, když se k ní budete chovat úplně normálně a přirozeně. Každý člověk je jiný, ať už má nebo nemá nějaké psychické potíže, a tak Vám těžko můžu dát konkrétní návod, čím byste sestru potěšila a nemůžu moc vědět, co by jí nejvíc udělalo radost. Vy jako její sestra to jistě víte intuitivně lépe než já. Přeji hodně štěstí a trpělivosti.