Kokain
Ffrreeee
Dobrý den, můj dotaz se týká mého přítele. Pár měsíců zpět přišel přítel s tím, že by si chtěl vyzkoušet kokain, k čemuž později také došlo. Nebyla to první droga s kterou měl zkušenost. Pravidelně asi tak jednou za měsíc bere extáze a to v nemalém množství, což je asi okolo pěti tablet za noc. To už jsem začala téměř přehlížet, ale nedávno jel s kamarády na hory, kde byl tři dny a každou noc měli kokainový dýchanek. Posledních čtrnáct dní už to podle mě přehání. Jednou si dal v restauraci ve všední den odpoledne jenom proto, že přijel "kamarád" dealer, dal si asi 4x nebo 5x a když jsme přišli domů, tak si dal ještě sám, což jsem absolutně nepochopila. Po tomhle se mi omlouval a říkal, že si dá pauzu, ale za tři dny přišel opět jiný "kamarád", který náhodou u sebe měl kokain a místo návštěvy a plánovaného filmu seděli u počítače a šňupali, i přesto, že tu byla i další návštěva. Pak byla za další tři dny párty, kde padlo opět dost kousků extáze, dopoledne opět přišel na řadu kokain a poté trip (nevím, jestli je to odborný název). Z tripu měl strašné stavy a věřím, že to byl jeho poslední zážitek s touto drogou. Včera jsme byli na oslavě čarodějnic, kde všichni pili jak to tak bývá a když jsem hledala přítele, našla jsem ho v autě jak si s kamarádem šňupe. Nejhorší je, že ikdyž ho vidím, tak se mi snaží zapírat a pořád se vymlouvá, že jim řikal, že nechce, ale stejně si vždycky nakonec dá. Nevím, jestli zbytečně blbnu, ale chci se zeptat jaká je praxe, je-li možné, že to třeba za měsíc přejde a už toho nechá. Připadá mi ale že ne, protože když si bral kokain poprvé, řekl, že to bude jenom jednou, že to chce jenom vyzkoušet a víckrát si nedá a od té doby si dal jak píšu výše podle mě už mockrát na to, že to chtěl jen zkusit. Doufám, že mi poradíte. Díky moc..

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Podle toho, co popisujete, má Váš partner potíže s rozvíjející se závislostí na kokainu - lhostejno, jak tomu říká on. I v kontextu toho, že to není jeho první zkušenost s drogou a že už před zkušeností s kokainem bral extázi, tak si myslím, že je to rozhodně problematická situace. Také popisujete příznaky, které s psychickou závislostí souvisí - přítel není schopný užívání kokainu kontrolovat (dá si ve všední den odpoledne v restauraci), mluví o tom, že si dá pauzu a nedodrží to (jakmile je kokain dostupný, dá si), nedodržuje naplánované věci kvůli kokainu (místo návštěvy a filmu sedí u PC a šňupe kokain), nedokáže si kokain odpustit i v situacích, kdy je to společensky nevhodné (další návštěva přítomná v bytě), pokračuje v užívání přes zřejmé negativní důsledky (strašné stavy po kombinaci kokainu, extáze a tripu-LSD). Přesto, že vidíte, že si kokain dal, tak Vám lže. Pokud mám být upřímná, takové záležitosti se v průběhu času spíše horší a není šance, že by se to za měsíc samo upravilo a přítel se choval jako předtím. Přítel bere kokain poměrně pravidelně už řadu týdnů, možná i měsíců. Podle všeho to jeho užívání má znaky závislosti. To není věc, která se spraví sama od sebe. Ovšem nejsem si jistá, jestli přítel chce se situací něco dělat - spíš mám pocit, že ne a snaží se ve Vás vyvolat dojem, že to "blbnete" Vy a ne on. Myslím, že Vaše vnímání jeho situace je poměrně reálné - víte, že to přehání a máte pravdu. Teď je otázka, co s tím. Variant není mnoho - buď s ním zůstanete za takovýchto podmínek, nebo s ním zůstanete pod podmínkou, že se situace změní nebo se s ním rozejdete. Zůstat s ním za takové situace je ohrožující a velice vyčerpávající i pro Vás - vztah, kdy musíte druhého kontrolovat, nemůžete mu věřit a kdy si nemůžete být ničím jistá, je dost destruktivní. Pokud budete chtít s přítelem zůstat, budou se věci muset asi změnit... a myslím, že přítel by měl vyhledat nějakou odbornou pomoc. Nicméně, pokud přítel nebude ochoten na žádnou změnu přistoupit, asi bych se na Vašem místě vydala jiným směrem k nějakému perspektivnějšímu vztahu. No, asi jsem Vás moc nepotěšila, ale bohužel nemám v tuto chvíli příznivější odpověď. Kdyžtak ještě napište, jak to s Vámi vypadá. Zatím držím palce.