žloutenka
franci
Dobrý den,chtěla bych se zeptal na pro mě velice důležitou věc.Mám kamaráda a ten má žloutenku typu C.má jí kolem 3-4 měsíců.Myslím, že se na něm ještě nějak moc neprojevuje,ale říká,že už ho doma po večerech bolí játra.Dnes mi řekl,že on nenakazí,nevim jak to chápat.mohli by ste mi trochu popsat nákazu žloutenky?děkuju moc Franci

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Hepatitida typu C (žloutenka C) se přenáší krevní cestou (použití společného injekčního náčiní, potřeb na holení apod.), méně často pohlavním stykem nebo přenosem z matky na dítě (pokud matka trpí hepatitidou C). Tedy je zde rozdíl například od hepatitidy typu A (žloutenka typu A), která se přenáší prostřednictvím infikovaných znečištěných potravin, vody ... (také se jí říká nemoc špinavých rukou) a pokud kamarád myslel to, že při běžném kontaktu Vás nemůže hepatitidou C nakazit, tak má pravdu. Nevím, jak se kamarád virovou hepatitidou typu C (VHC) nakazil, jak zjistil, že je VHC poziitivní, zda je v kontaktu s nějakým odborným lékařem... Pokud by měl kamarád zájem o podrobnější informace, případně kontakty na odborné lékaře, stačí, když nám napíše nebo si najde kontakty na níže uvedených webových stránkách nebo mu mohou poradit na telefonní lince zaměřené na VHC. Pokud byste chtěla Vy vědět další informace, můžete je najít jak na našich stránkách opd kolnkou Drogy a nemoci / Žloutenky nebo na adrese http://www.hepatitis.cz a http://www.cecko.cz a také na bezplatné lince zaměřené výhradně na hepatitidu C - 800 333 365.