béďa
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak postupovat v případě, že zletilý syn bere drogy a na základě toho páchá i trestnou činnost z níž plynou dluhy. Jelikož není zaměstnán a nemá žádné příjmy, obávám se, že jako rodiče budeme muset za něj dluhy zaplatit. Existuje nějaká možnost, jak se z této povinosti vymanit? Děkuji za odpověď

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Pokud je syn zletilý, neplynou Vám žádné povinnosti platit za něj jeho dluhy, které souvisí s jeho užíváním drog a trestnou činností, je to již pouze jeho záležitost. Nevím, zda syn u Vás reálně bydlí nebo ne a zda ho živíte či ne. Situace se může poněkud komplikovat v případě, že má syn u Vás trvalé bydliště. Pak by mohly na Vaši adresy chodit obsílky policie a soudů a v nejhorším případě by Vás mohl navštívit i exekutor v souvislosti se synovými dluhy. Jednou z variant je, že zrušíte synovi trvalé bydliště, abyste se takové situaci vyhnuli. Níže Vám mohu poskytnout vyjádření kolegyně právničky JUDr. Heleny Svatošové k této problematice: "Vyživovací povinnost ke klientovi již netrvá, pakliže dovršil 18 rok věku, nestuduje a měl by být schopen se sám živit. Rodiče nemají tedy žádnou právní povinnost nechat jej bydlet ve svém bytě, zvlášť pokud do společné domácnosti nepřispívá, ale naopak zatěžuje rodinu dalšími dluhy. Rozhodnutí je samozřejmě na posouzení členů společné domácnosti, ale z právního hlediska – zejména vzhledem k riziku sporů v exekuci - je vhodnější jej z bytu trvale a úplně vykázat. Tím je pak splněna podmínka pro zahájení řízení o zrušení trvalého pobytu na příslušné adrese. Řízení o zrušení trvalého pobytu se zahájí návrhem na příslušném obecním úřadě nebo úřadě městské části, odboru správních agend (event. dále oddělení osobních dokladů a evidence obyvatel). Je třeba prokázat, že klient doma nebydlí, tj. že zaniklo jeho užívací právo k bytu (dle § 12 odst. 1 písm. c) zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech) a to, že rodiče užívají byt po právu (např. tzv. „dokladem o přidělení bytu do osobního užívání z dřívějška, nájemní smlouvou, listem vlastnictví apod.). Řízení samo (probíhá podle správního řádu, účastníkem je tedy i klient, což by mělo mít jen spíše formální význam) je pak poměrně jednoduché a víceméně jde o automatický proces. Zrušením trvalého pobytu získá syn automaticky trvalý pobyt na adrese tohoto obecního úřadu, kde si může přebírat poštu atd. Doporučujeme předem zkonzultovat zrušení trvalého pobytu s příslušným odborem, který může mít i formulář a jinak podání usnadnit. Pokud se problémy s dluhy klienta dostaly až fáze exekučního výkonu rozhodnutí, v těchto případech se exekuce vykonává často prodejem movitých věcí anebo strhnutím z účtu či příjmů dlužníka. Je možné, že exekuci bude vykonávat soukromý exekutor, který má – na rozdíl od soudního vykonavatele - právo zabavené věci odvézt z místa. Exekutoři mají přístup do evidence obyvatel (a dalších databází), kde je uveden trvalý pobyt občana a podle něj se tedy řídí (jak zrušit trvalý pobyt klienta a tím odstřihnout "jednu ze stop", která může exekutora navést k majetku rodiny, je uvedeno výše). Největší riziko je samozřejmě exekuce prodejem movitých věcí. I pokud by exekutor domácnost navštívil (má právo vstupu do bytu, i přes odpor majitele bytu či technických překážek, právo osobní prohlídky atd., takže nemá význam mu ve výkonu činnosti přímo na místě bránit), a nenechal se přesvědčit (stává se tak i navzdory předloženým dokladům o vlastnictví) o tom, že jde o majetek rodičů a nikoli klienta, je možnost se bránit tzv. vylučovací žalobou na to, aby byly věci rodičů z exekuce vyňaty. Jde ovšem o časově, finančně i psychicky náročný postup a je lepší tomuto předejít. Kromě ošetření trvalého pobytu klienta lze dále doporučit uschovávat všechny doklady osvědčující vlastnictví všech cennějších věcí v domácnosti pro případné spory v exekuci. Ještě je dobré vědět, že exekutor nemá právo zabavovat věci osobní potřeby, ke kterým nejspíše doklady mít nebudete (oblečení, hygienické potřeby, peřiny) a věci sloužící k výkonu povolání nebo studiu (počítač, učebnice apod.). Situace by byla mnohem nepříznivější, pokud by rodiče byli ručiteli za některé ze synových půjček, ale soudíme, že toto není pravděpodobné." . Přeji hodně štěstí a doufám, že v mezích možností situace dobře dopadne. Pokud byste měla nějaký další dotaz, tak samozřejmě napište.