porad!
smutná
ahoj mám velmi dobrého 14letého kamaráda který se mi svěřil že už dva měsíce je závislí na pervitinu..co druhý den si píchá do stehen od nějakých kámošů za 300kč...chtěla bych mu moct pomoct...záleží mi na něm...ale on nechce ani zajít do žádné dobrovolné anonymní poradny....prosím prosím neš se zničí tak že by mu bylo těžko pomoci dejte mi nějakou radu...je to inteligentní pěkný kluk a zmařený talentdobře hraje na bicí

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, píšete o kamarádovi, který ve 14 letech bere injekčně pervitin. Je Vám ho líto a záleží Vám na něm. Ptáte se na radu. Odpověď Vás ale nejslíš nepotěší. Nejde pomáhat někomu, kdo pomoc nechce, kdo nemá pocit, že by měl problém. Teprve kdyby sám Váš kamarád přišel s tím, že chce pomoct, můžete ho třeba doprovodit do nějaké poradny. V tuhle chvíli to však vypadá, že kamarád o pomoc nestojí. Brát drogy je jeho rozhodnutí, a i když se Vám to nelíbí, má na takové rozhodnutí právo. Jediná věc, kterou můžete dělat, je mluvit s ním o tom, že Vám na něm záleží a mrzí Vás, že se ničí; můžete mu dát informace o pervitinu a rizicích jeho užívání. (Najdete je na www.drogovaporadna.cz, kde v části věnované stimulačním látkám je odkaz přímo na pervitin.) Dejte si však pozor na to, abyste se sama nedala zlákat a drogu nevyzkoušela! Lidé, kteří s užíváním pervitinu začínají (berou ho jen pár měsíců), mají pocit, že je to skvělá zábava. A ona na začátku skutečně bývá. Vždyť kdyby bylo lidem po užití zle, asi by ji nebrali. Ovšem konce už tak šťastné nebývají. Lidé, kteří s drogou začínají, rizika vůbec nevidí. Naopak věří, že mají vše pod kontrolou. Často také tvrdí, že přestanou, kdykoli budou chtít. Může se snadno stát, že Vám takový kamarád nabídne, abyste s ním drogu vyzkoušela. Bude tvrdtit, že je to skvělé, nebo že terpve pak pochopíte, o čem to je apod. Těžko byste ho pak přesvědčovala, že by drogy brát neměl. Zatím Vám přeju hodně trpělivosti a síly. S pozdravem, Gabriela Koryntová.