Co mohu udělat??
niks
Víte, dnes jsem zjistila, že moje sestra (16 let)je závislá na pervitinu, prý jen měsíc, ale já si myslím, že i dýl. Moje mamina jí má poslat za týden na detox, ale já mám strach, že to stejně nezabere. Mohli byste mi prosím říct, kolik takové odvykání stojí?A jestli to opravdu může pomoc? Víte, já již doma nežiji, ale mamča se stará sama o mé 3 sourozence, vč. závislé sestry. A finančně na tom nejsem zrovna dobře. Bojím se, že když sestra nebude chtít, že si stejně neodvykne, protože nebude mít žádný důvod. Je úplně bez zájmů, nemá žádné životní cíle...A když si s ní promluvíte, tak vám vše odkejve, někdy se i rozbrečí, jako že všechno chápe a tak, a nakonec si stejně dělá co chce. Mamča jí dala na vybranou, buď detox nebo ať jde z baráku, vybrala si detox. Ale já si myslim, že takhle to stejně nebude mít smysl, když ona sama nebude chtít. Ale zase...jak jinak bych jí mohla pomoc, co pro ní můžu udělat?? Chci, aby se toho zbavila, ale mám strach, že ona nemá tu vůli:( Nevím, co dělat :( Nikdy by mě nenapadlo, že tohle budu muset řešit :(

Odpověděl:
Dobrý den, zásadní problém je v tom, že abstinovat musí chtít především Vaše sestra sama. Z toho, co píšete ale takový pocit nemám. Vaše matka má však plné právo její abstinenci vyžadovat. Proto si myslím, že udělala dobře, když jí dala na výběr abstinenci nebo odchod z domova. Těžká situace však zřejmě nastane v přídadě, pokud matka bude muset svou hrozbu splnit. Co se týče nákladů na léčbu, můžete být celkem v klidu - pokud si nenajdete soukromého psychoterapeuta, což není standardní způsob léčby závislostí, pravděpodobně za léčbu nebudete muset platit. Problém však je v tom, že pokud se Vaše sestra sama nerozhodne pro změnu životního stylu, není léčby, která by jí k tomu donutila. Vaše situace není jednoduchá a myslím, že Vy, ani Vaše matka byste na ni neměly zůstat samy. Obraťte se na kontaktní centrum ve Vašem regionu a zjistěte možnosti poradenství pro rodiče. Další možnost je, že se nám znovu ozvete, napíšete nám odkud jste a zkusíme něco najít. Hodně štěstí. TN