Jana
Dobrý den, přítel začal brát ve svých 25 letech drogy, se kterými již měl ve svých cca 15 let problémy, ale "dostal" se z toho. Odjel z domova a po měsíci se vrátil s tím, že přestal, že si uvědomil chybu apod. a já ho vzala zpět, abych mu pomohla, jelikož ztratil práci, rodinu, vše. Nyní to jsou 4 měsíce, vypadalo to, že to opravdu zvládl, ale v poslední době jsem měla podezření, že v tom jede znovu a také opět odjel. Dostala jsem zprávu, od jeho sestry, že ho někde viděla, že je prý zoufalý, že ho to mrzí apod. a že se bojí, že si něco udělá. Pochopila jsem z toho, že doufá, že ho opět vezmu nazpět. Já už ale byla rozhodnutá, že ne. Nyní mne to trochu nalomilo, bojím se, aby si opravdu nic neudělal, ale zároveň se bojím toho, že když ho vezmu nazpět, udělá to za půl roku znovu a dokola a dokola. Dá se mu vůbec pomoci? Nebo jsem se rozhodla správně? Děkuji za odpověď. Jana

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že jste v obtížné situaci a je pro Vás těžké se rozhodnout, jak se zachovat. Nicméně máte pravdu v tom, že vztah s přítelem, který bere drogy a nikdy nemáte jistotu, jak to s ním zrovna vypadá a jestli mu můžete věřit, není moc perspektivní. Vaše rozhodnutí, že už se k němu vracet nebudete, mi připadá za takové situace jediné rozumné. Není Vaší povinností řešit jeho problémy za něj a on sám si musí uvědomit, že proto musí něco udělat. To, že máte o něj obavy, chápu. Nicméně pokud se tímto necháte v podstatě vydírat, tak se dostanete spolu s přítelem do toho bludného kruhu zpátky a nepomůže to ani Vám ani jemu. Pokud mu nedáte tím, že od něj odejdete, razantně najevo, že pro Vás je jeho užívání drog nepřijatelné, nebude mít šanci si uvědomit, jak na tom je a bude stále využívat vaší obětavosti a Vaší pomoci, která ale v konečném důsledku k ničemu nevede. Přítel potřebuje spíše odbornou pomoc, Vy už jste myslím své možnsoti vyčerpala. Pokud jste zjistila, že přítel opět bere, kamsi odjel, nemáte s ním kontakt, pouze informace zprostředkované sestrou... tak bych moc nevěřila tomu, že je partner skutečně motivovaný k tomu se svým užíváním drog něco dělat. Je mi líto, že pro Vás nemám příznivější informace a věřím, že budete statečná a partnerově nátlaku odoláte. Musíte myslet také na sebe a na své potřeby, které v takovém vztahu těžko naplníte. Přeji hodně štěstí a buďte opatrná.