Testování zaměstanců
Michala
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jaké jsou možnosti testování zaměstnanců na přítomnost omamných a psychotr. látek. Existuje nějaký přístroj, kterým mohu sama na místě zjistit orientačně přítomnost těchto látek a mám vůbec právo takto zaměstnance testovat (i preventivně v rámci dodržení bezpečnosti práce)? Děkuji za odpověď

Odpověděl:
Dobrý den, pokud se týká právních aspektů vašeho dotazu, JUDr.Ing. Helena Svatošová z Právní poradny A.N.O., se kterou tato poradna spolupracuje, k vašemu dotazu uvádí: "Dobrý den, neuvedla jste o jaký druh zaměstnání jde. Možnost, aby zaměstnavatel nebo ev. orgány veřejné správy testoval zaměstnance na přítomnost alkoholu nebo jiných návykových látek, je možná a) preventivně - pouze u činností, kde by zaměstnanec mohl ohrozit život nebo zdraví svoje nebo dalších osob nebo poškodit cizí majetek. b) následně - v případě zjevných znaků požití alkoholu nebo jiné návykové látky. Pokud nejde o práci vymezenou v bodě a), je možné testování zaměstnanců pouze s jejich souhlasem, nejlépe ad hoc písemným. Je zde možnost rovněž ukotvit tuto povinnost do pracovní smlouvy či dokuemntů, na něž odkazuje. Za PPANO, Helena Svatošová" Jinak, pokud se týká testů na nelegální drogy, které prodávají lékárny - provádí se z moči a jejich výsledky jsou pouze orientační, mohou vyjít falešně pozitivní i negativní. V případě pozitivity, pokud testovananý s výsledkem nesouhlasí a užití drogy popírá, je třeba provést přetestování toxikologickou laboratoří, a to už je finančně poněkud nákladnější záležitost. Při testování je také potřeba dodržovat určitá hygienická a laboratorní pravidla. Domnívám se, že pokud již vyvstane nutnost zaměstnance testovat, mělo by to zcela jistě provádět zdravotnické zařízení.