mozuela
Dobrý den, moje sestřenice (20 let) bere se svým manželem víc než 3 měsíce drogy - pervitin, občas i heroin. Podařilo se jim ukrást občanku a rodný list jejich švagra, na kterého si chtěli vzít půjčku, která byla naštěstí zamítnuta. Vím, že kdyby sestřenice nechtěla brát drogy, nezačala by s tím. Ale je hodně ovlivněna svým manželem, ve všem ho poslouchá a "nedá bez něj ani ránu". Nevíme, jak jim pomoci. Napadlo nás, že bychom je udali za držení drog. Nedávno měli doma 3 gramy pervitinu, je to hodně nebo málo? Dalo by se jim tímto způsobem nějak pomoci? Nejlepší by bylo sestřenici odstranit z dosahu manžela, ale to nejspíš nepůjde. Děkuji za odpověď :)

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, rozumím tomu, že máte o sestřenici strach. Ale bohužel je to její život a její rozhodnutí. Dokuď nebude chtít něco změnit ona sama, Vy s tím nic nezmůžete. Jestli sestřenici nahlásíte za pokus o podvod (ohledně zcizených dokladů) nebo i za drogy, je jen na Vás. Doporučila bych Vám dopředu to sestřenici oznámit a využít to nejprve jako varování. Ale pak byste také měli "slib" dodržet. Lidé, kteří berou drogy, často nedodrží to, co slíbí. Bohužel to samé dělávají i lidé, kteří po nich chtějí změnu - vyhrožují věcmi, které nedodrží. Toho se zkuste vyvarovat. Jinak tím dáváte sestřenici najevo, že se vlastně nic tak hrozného neděje. Ideální je domluvit se jako rodina a zaujmout jednotný postoj - např. "Dokud bereš, nechceme se s Tebou vídat. Ozvi se, až budeš potřebovat pomoc s odchodem od manžela, až nebudeš chtít brát apod." Nebojte si stanovit jasná a konkrétní pravidla, a trvejte na nich! Když se Vám nepodaří být jednotní, zkuste zaujmout jasný postoj alespoň Vy. Dejte sestřenici jasně najevo svůj názor, mluvte s ní o tom, co se Vám nelíbí, že Vám na ní záleží a vysvětlete jí, kdy a s čím jste jí ochotni pomoci. Rozhodně však nečekejte, že to bude mít nějaký zázračný efekt. Braní drog je její rozhodnutí a následně i její boj. Vy jí můžete nabídnout doprovod a pomoc teprve v momentě, když si přizná problém. Držím Vám palce. S pozdravem, Gabriela Koryntová.