doplnění
svitula
Dobrý den, děkuji za odpověď. Psala jste, že Vám mám dát vědět, co je nového. Je to čím dál horší. Syn se léčit nechce, tvrdí, že nic nebere. Minulý týden jsem ho pustila domů, začal lítat po bytě jako zběsilý, všechny věci shazovat z poliček, otevírat všechny dveře, začal se mazat krémem jako šílený. Snažila jsem se ho uklidnit, ale marně. Byl u mě se svou přítelkyní, mluvil takové nesmysly , jakoby se pomátl. Nakonec z bytu utekl. Strašně jsem se ho bála. Byl hrozně agresivní. Jeho přítelkyně mi řekla, že ji bije a vyhrožuje zabitím. Včera jsem ji potkala, utekla, byla hrozně zmlácená, bojí se ho a já také. Řekla jsem jí, ať od něho odejde, nebo že se stane něco hrozného.Vůbec se neovládá, mlátí na potkání, rozbíjí věci a mám velký strach, že někomu hrozně ublíží, a to už bude pozdě. Nemá ani korunu. Otec ho znovu vyhodil z domu. Nemá peníze, oblečení, jídlo . U mě se zatím nezastavil, ale já se ho bojím, posledně měl úplně všude naskočené žíly ruce v pěst, jen zmlátit. Našla jsem K- centrum, jak jste mi radila, ale on tam musí přijít sám. Jenom se mi hystericky smál do obličeje, když jsem mu to řekla a že by jsem se měla já jít léčit. Nespím, jsem na práškách.Každou minutu na to myslím, nemůžu pořádně pracovat, večer sedím doma potmě, bojím se aby neviděl světlo, strašně se ho bojím, ale chci mu pomoci, ale mám strach, že při té pomoci, mi něco udělá, už mi také vyhrožoval. Co mám dělat, mám ho udat na policii, že vyhrožuje všem blízkým zabitím, připadá mně jako nepříčetný, zbavený smyslů a mluví jako desetileté dítě. Bojím se chodit po městě, že ho tam někde uvidím zmláceného, ležet na zemi . Připadá mi úplně nesvéprávny, ale úplně jako kdyby se mu něco stalo v mozku, vůbec nezodpovídá za své činy, ale až něco udělá bude pozdě. Jako by se mu tam všechno převrátilo. Jako blázen. Prosím poraďte, kam se mám obrátit,podle jeho posledního jednání patří do psychiatrické léčebny, nechci říct do blázince, ale on se tak chová. Moc by jsem mu chtěla pomoc, zachránit ho, ale nevím jak a navíc jsem na to úplně sama. Svitula

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Ještě jednou Vás zdravím, chování Vašeho syna odpovídá chování uživatelů drog. Podle popisu bych usuzovala na užívání pervitinu. Kdybyste měla čas, podívejte se na www.drogovaporadna.cz do rubriky, která se věnuje právě této droze - najdete tam typické příznaky intoxikace, tedy popis chování člověka pod vlivem drogy. Lidé pod vlivem se mohou chovat hodně nezvykle - např. se hodně dlouho věnují jedné činnosti, celý den nespí, skoro nejí, podezírají lidi kolem sebe, někteří se mohou dostat do tzv. toxické psychózy (stav jakéhosi zbláznění, který může ale nemusí zmizet), mohou být i agresivní. Agresivní však bývají i uživatelé heroinu a to zejména v případě, když drogu nemají. V tuhle chvíli však asi skutenčně není příliš důležité, jestli syn bere a co bere, protože on se s Vámi o tom bavit nechce, léčit se jít také nechce a braní samotné popírá. Co dělat? Nikomu nepomůžete, když budete unavená, vyčerpaná a zničená. Chraňte v prvé řadě sebe! Svoje fyzické ale i psychické zdraví!!! Nastavte synovi jasné hranice. Jestli to bude možné, zkuste mu dopředu oznámit, co všechno se Vám na jeho chování nelíbí a trvejte na tom, že bude-li v tom pokračovat, nehodláte se s ním bavit. Jestli se však pro něco takového rozhodnete, musíte to sama dodržet - být důsledná a pevná. Vzhledem k tomu, že je syn agresivní, začněte myslet na sebe a svoji ochranu! Bude-li to třeba, nebojte se na něj zavolat policii. Může to být až poslední varianta, ale přesto bych se jí nebála využít. Určitě bych syna v podobném stavu nepouštěla do bytu, případně bych se s ním vůbec nebavila. Stejně tak můžete ignorovat i telefonáty. Na rovinu mu můžete oznámit, že v tomhle stavu ho domů nepustíte a bavit se s ním nebudete. Ideálně se nenechte vydírat ani takovými věcmi jako je: nemám peníze, nemám kde spát, mám hlad, umírám (to mu raději zavojte záchranku) apod. A i tentokrát bych Vám doporučila obrátit se na zmiňované K-centrum. Hledejte pomoc a radu pro sebe, ne pro syna. Synovi budete moci pomoct až v případě, že si přizná problém a o pomoc bude stát. V tuhle chvíli to tak není. Takže znovu říkám: myslete na sebe! Jestli jste v kontaktu s jeho přítelkyní, můžete jí také doporučit K-centrum. K otázce, zda syna udat policii - je to těžké rozhodnutí a je jen na Vás. Kdybych se bála o svůj život a o životy blízkých, neváhala bych. Pro jistotu bych se ale poradila. Můžete o tom mluvit právě v K-centru a nebo se obraťte na Právní poradnu tel. 222582932. V tuhle chvíli Vám držím palce a budu moc, když se ozvete. S pozdravem, Gabriela Koryntová.