jaký je trest?
george
Dobrý den. Moje kamarádka (15 let) prodala své kamarádce (13 let) 0,8 gramu marihuany. U té to našli rodiče a dali to na policii. Kamarádka se u policie ke všemu přiznala, nedávno jí přiřadili kurátora. Stále však neví, jaký trest jí vlastně hrozí, a zda po "odsouzení" se to bude hlásit na školu, a mohli by jí kvůli tomu vyhodit. A nevíte také jestli je pravda, že když bude mít zápis v trestním rejstříku, nemůže mít řidičák? děkuji za odpověď

Odpověděl:
Dobrý den, ohledně vašeho dotazu jsem kontaktovala JUDr.Ing. Helenu Svatošovou z Právní poradny A.N.O., která se specializuje na právní aspekty drogové problematiky a se kterou naše poradna dlouhodobě spolupracuje. K vašemu dotazu uvádí: "Dobrý den, jelikož kamarádka dosáhla 15ti let, je trestně odpovědná a v současné době probíhá zřejmě přípravné řízení. Její skutek bude kvalifikován nejpíše jako trestný čin nedovolené výroby a držení omamných a psychotropních látek a jedů podle § 187 odst. 3 písm. b) tr.zák., kde je trestní sazba u mladistvých až šest let. Jde o řízení, kde je povinné zastoupení advokátem, který je – pokud není zvolen smluvní advokát - ustaven. Ten by měl Vaší kamarádku informovat o opatřeních, která jí může soud uložit. Vzhledem k okolnostem skutku se dá spíše předpokládat, že bude řízení ukončeno uložením výchovného opatření (např. zákaz užívání návykových látek, zákaz návštěv určitých akcí apod.), probačním dohledem, napomenutím apod. či upuštěním od trestního opatření. Některé tyto postupy jsou spojeny s oznámením věci škole, aby to tato např. vyřídila namísto trestu sníženou známkou z chování apod. V řízení může samozřejmě kamarádka vyjádřit přání, aby se škola o věci nedozvěděla, šance, že bude její žádosti vyhověno jistě je. V každém případě, dojde-li k soudu, její advokát ji plně seznámí se všemi variantami řešení věci a vhodnými návrhy. Pokud jí advokát nebyl přidělen, předpokládám spíše, že věc se neřeší trestněprávní cestou, ale např. jako přestupek či v pouze v rámci dozoru orgánu sociálně právní ochrany dětí. Vliv na možnost získání řidičského oprávnění mívá trestní řízení pouze v případě, že by byl uložen trest zákazu řízení motorových vozidel. To je v tomto případě zcela nepravděpodobné, protože skutek nemá žádnou souvislost s řízením a vzhledem k věku pachatelky by neměl velký smysl. Za PPANO, Helena Svatošová" PS: Pokud mohu mít malou připomínku na závěr - tak si říkám, jestli vašim kamarádkám v jejich věku marihuana za takové nervy a trable opravdu stojí. A to nemluvím o dalších možných důledcích (třeba zdravotních)...