dcera
mamik
Dobrý den paní Justinová,ozývám se po roce(dotaz325701,431307).Dcera byla propuštěna loni v létě z Kosmonos,když jsem si jí vzala na dovolenou a pobyt jí byl ukončen.Myslele jsem,že to nezvládnu.Pomohla mně přítomnost sestry..Dcera od září pokračuje studium na učňáku.Nejprve to šlo,v říjnu měla ošklivou chřipku,horečky 41.Potom byla dosti unavená,spavá.Upozornovala jsem lékaře.Prý to chce čas.Její medikace-rivitril,rispen,stimuloton a tizercin.Po vánocích vyšetření neurologa bolesti hlavy a krve.Trochu anemie jinak dobré.Dcera občas odejde ze školy,že to tam nezvládne.Jinak do písemky vydrží.Hlídá si absenci.Vzsvědčení druhá nejlepší ve třídě.Má kamarádky..Začneme jezdit k psycholožce p.Kerhartové do Jičíná.Navážou kontakt.Já jsem jen doprovod.Mám radost.Pomáhá ji řešit školu..Nejsem na to sama.Přřed 14 dny chtěla od svého psychiatra snížit léky,její stav se zhoršil,do školy nešla.Začala být uzkostná,nemohla spustit moč,přestává jíst.Po návštěvě u psychiatra medikace rivotril,rispen,cypralex.Léky jí dávám já.Paní psycholožka v Jičíně dlouhodobě nemocná,měla autonehodu. Dcera se chová -obchází kanály,musím s ní být v koupelně,chodí pozpátku,tahá si svetr přes ruce,nejí,kouká jak ranění zvíře,moc nemluví,mrká..Pan psychiatr po telefonu řekl,že to ůže být obsese.Nevím co to vyvolalo,on si myslí,že se něco stalo ve škole.S dcerou mluvil prý nic.Jsem přesvědčená na 99% že drogy nebrala.Ze školy šla vždy domů do postele se svým psem,nemá finance,nikdo jí nevolá..Už si myslím bych to po 5 letech poznala.Dnes jsem si vzala dovolenou,mám strach o ni.Prý se to léčí terapii a léky.Do léčebny už ji nechci dát.Věřím,že se to zlepší.Pokud není agresivní,dostanu do ní léky a neutáká,zvládnu to nějak.Sama jsem si našla paní psycholožku,která mně slíbila sehnat pro ni někoho.Ale dcera těžko někoho nového přijímá..A nemůžu s ní moc cestovat.Já neřídím..Prosím zkuste mi poradit co dál,jaká je naděje..co bude dál, zlepší se to.. Přeji pěkný den mamik

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, také to na mě nepůsobí tak, že by dcera měla zase problémy s drogami. Spíše to vypadá na komplikovaný psychický stav. Rozhodně děláte dobře, že ji udržujete v kontaktu s psychiatrem i psychologem. Bylo by opravdu dobré sehnat nového psychologa nebo psycholožku, pokud ta původní nyní není k dispozici. Zkuste nechat na něm/ní, jak se podaří s dcerou navázat vztah, snad to půjde, rozhodně to ale nevzdávejte předem. Nepospíchejte také na snižování medikace. Jestli má dcerra tolik potíží, je dobré nejdříve ji trochu stabilizovat. Myslím, že postupujete naprosto správně, včetně toho, že jste si našla pomoc i pro sebe. Může to ale celé trvat poměrně dlouho, tak jen zkuste vydržet. Možná by bylo pro dceru dobré, kdyby mohla chodit do nějakého denního centra na skupiny lidí s podobnými problémy. Dostala by se tak mezi lidi, získala nějakou pravidelnou aktivitu, komunikovala. Mohlo by jí to také pomoci překonat některé její potíže. Jestli něco takového u Vás existuje, by Vám jistě poradil její psychiatr. Držím Vám tedy palce, ať celou situaci dál zvládáte, zkuste být trpělivá a pokud by se zdálo, že se situace spíš horší, nebraňte se tak úplně nové hospitalizaci, protože tam se může v chráněném prostředí dočasně ustálit a zvládat to pak lépe venku. Samozřejmě přirozené prostředí je ale vždy lepší, pokud je to možné.