Není to proti zákonu?
jane
Dobrý večer, chtěla bych vědět, jestli není proti zákonu, když dítě, užívající drogy, nedodržuje pravidla rodinného soužití a rodiče jej vyhodí z domu. Setkala jsem se totiž s tím, že policisté, když je matka zavolala ke svému synovi, který zneužívá drogy a je vůči ní agresívní, krade jí z domu různé věci a rozprodává je, této matce řekli, že syna z domu nemůže vyhodit a vyměnit v bytě zámky, protože je to protizákonné. Opravdu by mně odpověď na tuto otázku zajímala, protože ve spoustě dotazů, jak se zachovat, radíte, zvážit v takovémto případě setrvání dítěte ve společném soužití.

Odpověděl:
Dobrý den, ohledně vašeho dotazu jsem kontaktovala JUDr.Ing.Helenu Svatošovou z Právní poradny A.N.O., která se specializuje na právní problémy spojené s užíváním drog. K vašemu dotazu uvádí: "Nejobvyklejší situace je, že dítě je zletilé a nestuduje (tj. dle zákona je schopno se samo živit) a nemá žádná práva k bytu (např. jako spoluvlastník či spolunájemce). V takovémto případě užívá byt pouze na základě tzv. odvozeného užívacího práva k bytu, které se odvíjí od práva rodiče (daného typicky nájemní smlouvou, členstvím v družstvu či vlatsnictvím bytu), které je dané jen souhlasem a vůlí osoby, která práva k bytu má. Tato osoba má právo kdykoli tento souhlas odvolat a požadovat, aby dítě (opakuji, vůči kterému netrvá vyživovací povinnost – pak by bylo vykázání z bytu jednoznačně protiprávní a muselo by se řešit např. návrhem na ústavní výchovu apod.) z bytu (se svými věcmi) odešlo. Pokud tak dítě dobrovolně učiní, je právně vše v pořádku. Pokud však opustit byt odmítá, je nutné věc ošetřit právně, a to podáním žaloby na vyklizení. Právně je skutečně problematické svémocně vyměnit zámky a vystěhovat věci z bytu. Až po vydání rozsudku, kterým se dítěti uloží povinnost byt vyklidit (bez náhrady), je možné vyklizení realizovat (sám či s pomocí exekutora nebo soudního vykonavatele). Pokud je syn agresivní, lze využít institut tzv. vykázání, který je velmi pohotový nástroj, který mohou policisté využít od nedávné doby v případech domácího násilí. Nemusí jít jen o násilí mezi partnery, ale i v takovýchto případech a policisté zpravidla tento institut využívají. Na základě tohoto rozhodnutí má syn na určitou dobu zákaz vstupu do bytu, což jeho ostatní obyvatele ochrání. Za PPANO, Helena Svatošová" Jinak - pokud se týká vaší skryté poznámky, koleyně Jana Justinová o vašem dotazu ví a určitě si ji přečte. Přeji hodně štěstí vám i synovi a když tak dejte vědět, jak se situace vyvíjí.