Statistiky
Koubič
Dobrý den, s dětmi deváté třídy základní školy natáčíme film na AntiFetFest (Protidrogově zaměřen) potřeboval bych vědět nějaké statistiky. Například kolik lidí denně či ročně zemře na předávkování... Kolik procent populace jsou uživateli drog... a takovéto informace. Děkuji předem za odpověď...

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Doporučila bych Vám především stránky www.drogy-info.cz (Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti, Úřad vlády ČR), kde najdete mnoho podrobných informací o jednotlivých drogách, výroční zprávy o stavu ve věcech drog v ČR (včetně čísel ohledně smrtelných předávkování), publikaci Smrtelná předávkování nelegálními drogami a těkavými látkami, důležité informace například o riziku přenosu infekčních chorob (hepatitida B, C a AIDS/HIV), o možnostech léčby... Také zde najdete ke stažení následující publikace: Evropská školní studie o alkoholu a jiných drogách (ESPAD) - Výsledky průzkumu v České republice v roce 2003. Csémy, L., Lejčková, P., Sadílek, P., Sovinová, H. Vydal Úřad vlády České republiky, 2006. ISBN 80-86734-94-3. Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí - Příručka o efektivní školní drogové prevenci (vydána ve spolupráci s o.s. SANANIM v rámci projektu Evropská zdravá škola a drogy podpořeném MŠMT). ISBN: 80-86734-38-2. Pak existují stránky zaměřené na primární prevenci na http://www.odrogach.cz, provozované stejně jako tato poradna sdružení SANANIM. Najdete tam i informace, které jsou zaměřené jednak na děti a mládež, ale také na rodiče a učitele. Ke stažení i přečtení je tam spoustu zajímavých materiálů. Považuji Vaši iniciativu za vítanou, nicméně bych k tomu měla takovou poznámku - mám pocit, že čísla, kolik je v ČR uživatelů drog a kolik jich ročně umře, jsou sice jistě zajímavá, ale jak je prokázáno - pouze informování o škodlivosti drog a jejich nebezpečích nejsou tím, co děti od užívání drog odradí. Je potřeba takové programy dělat trochu více koncepčně a zahrnout do toho i více rizikových oblastí než jsou pouze nelegální drogy - mnohonásobně více lidí například zemře v souvislosti s užíváním alkoholu a tabáku... Přeji hodně štěstí.