marihuana
redy
Mám podezření,že můj 15-ti letý syn kouří marihuanu.Jak to zjistím z nějakých testů a kam na tyto testy zajít?Jak dlouho látka v těle přetrvává,tedy po jaké době lze podle testů látku v těle zjistit.Mohou ze školy poslat syna na testy bez souhlasu rodičů?Děkuji za pomoc.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Testy lze koupit v lékárně bez velkých obtíží. Kdyby je neměly, zpravidla jsou schopni je objednat a do pár dnů je máte. Dají se koupit zejména testy z moči - na jednu drogu stojí cca 100,- na více 200,-. THC (látka obsažená v marihuaně) je z moči detekovatelná po 1-30 dnech od posledního užití. Záleží ale na řadě okolností: intenzitě předchozího užívání, obsahu oné látky v marihuaně apod. Při občasném užívání se testy negativizují cca do 14 dní. Rodičům však testování příliš nedoporučuji. Přeci jen je to věc, která zasahuje hluboce do oblasti důvěry. Když si pozorně přečtete příbalový leták, zjistíte, že testy nejsou zdaleka 100% spolehlivé. Jestli syn kouří jen občas, mohou vyjít negativně atp. Jestli přesto na testování trváte, zkuste se dopředu se synem domluvit. A hlavně si dobře rozmyslete a domluvte se jasně na tom, co se stane, když bude výsledek negativní a když bude positivní. V podobných situacích mnohem častěji doporučuji domluvu na pravidlech, za jakých spolu budete doma fungovat. To je něco, nad čím lze mít poměrně snadno kontrolu, a také stanovit sankce. Domluvou ale myslím setkání, kdy si obě strany promluví, a ne že jedna diktuje podmínky, vyčítá, vyhrožuje a druhá jen kýve. Domluva by měla být konstrktivní. Nevím, co už jste doma zkoušeli, kdybyste ale stáli o radu, můžete se obrátit na Centrum pro rodiče nebo jiné podobné zařízení. Kontakty najdete na www.drogy.net. A k tomu testování ve škole. Je to dost složitá otázka. Škola přebírá za dítě zodpovědnost po celou dobu výuky. Jestli bude mít učitel podezření, že žák drogu užil a je aktuálně intoxikován, pak je na místě zavolat záchranku. Teprve potom přijde na řadu otázka testování na přítomnost drog v těle. Žádná škola ale asi nebude na dítě volat sanitku jen tak bez důvodu. Když už k tomu nakonec dojde, bylo by ideální, kdyby byl rodič informován. Je to však vždycky možné? Jestli jde o školu, kde studuje Váš syn, můžete se na to jednoduše zeptat, případně se se školou domlouvat. Určitě nebudete jediný rodič, kterého by postup v takové situaci zajímal. Stačí to takhle? S pozdravem, Gabriela Koryntová.