Rizikovost uzivani pervitinu a zavislost
Petra
Dobry den, uz 3roky beru piko z toho 3mesice obcas nitrozilne. Neuzivam kazdy den,nekdy 4krat tydne,nekdy 4krat mesicne. Mela sem i par dlouhodobych prestavek ( nejaky mesic do roka ). Jak poznam, ze sem zavisla a neobejdu se bez odborne pomoci pokud chci prestat. Myslim, ze kdyz sem uz sama dokazala prestat, tak na tom nejsem nejhur....ted se ovsem ptate proc sem do toho opet spadla. Rozhodla sem se sama, okolnosti a hlavne to beru pro pobaveni, prijit na jiny myslenky. Zajima me: 1) pokud se netrefim do zily a nasledne me brni cela ruka, mam ji trochu jako bez citu (nekolik hodin) - o co se jedna, rizika, nesmim to jiz opakovat do stejneho mista nebo to neni zavazny? 2) Pokud budu chtit sama prestat bez odbor.pomoci, jak dokazu nekomu ze sem cista, aniz bych to mela napsany na papire od doktora? Kdyz sem byla 2mesice cista, tak presto sem kazdy den poslouchala ze lzu, obvinovani, vycitky atd. Neunesla sem to a zacla zase, vyslo to nastejno. 3) Nebo mam jit na odber krve ci moci? Stejne mi to zustane par mesicu v testech- nebo snad je konkretni doba? 4) Muzu se nitrozilne zabit? Dat si zlatou jak se rika na heroinu? 5) Kam vyhazovat pouzite strikacky?Mimo K-center, atd. Mam spoustu otazek,ale uz toto je dlouhy dotaz.Kam se mohu obratit pro vice informaci? Mooooc vam dekuji za odpovedi.....Petra (22)

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že jste si odpověděla sama. V tuto chvíli, zvláště pokud beru v potaz to, co píšete ve skryté poznámce, mám za to, že se nebudete zabývat tím, jestli jste nebo nejste závislá. Podle všeho jste a důsledkem toho je situace, ve které jste se ocitla. Omluvy, že jste se rozhodla začít dobrovolně znovu brát, pro pobavení a pro to, abyste přišla na jiný myšlenky, neobstojí - to, co popisujete, je důsledek psychické závislosti. Tři roky jsou taky poměrně dlouhá doba na to, abyste si tu závislost opatřila, i když neberete denně a měla jste sem tam nějaké pauzy. Ted se pokusim Vam zodpovedet Vase otázky: ad 1) Nejlépe Vám asi všechy věci, které se týkají bezpečnějšího injekčního užívání drog (tak, abyste si co nejméně ublížila), řeknou v nejbližším káčku a dají Vám i nějaké materiály k tomu, jak se chránit před různými zdravtoními potížemi. Krom toho Vám tam vymění stříkačky za čisté. ad 2) a ad 3) Pervitin nezůstává rozhodně několik měsíců v testech. Z krve se dá detekovat pouze 1- 3 dny po polsendím užití, z moči několik dní až tři týdny (podle intenzity předchozího užívání). Nejlépe je samozřejmě se domluvit někde na tom, že Vám udělají test (v káčku nebo v nějakém jiném zařízení, případně přímo v toxikologické laboratoři). Také se dají koupit speciální jednorázové testy (podobný princip jako těhotenstký test), které se dělají ze vzorku moči. Mají je v lékárnách, stojí asi kolem stovky a je možné si ho udělat doma. Pokud chcete ale uvažovat o přestávání a o tom, jak se pojistit proti tomu, že Vám někdo nevěří, tak je nejlepší vyhledat nějakou odbornou pomoc - třeba ambulantní léčbu, kde Vám v rámci léčby budou dělat testy, ale taky Vám poskytnou potřebnou podporu... ad 4) samozřejmě, že je možné se drogou předávkovat. Ale nezkoušejte to. Pravděpodobně byste spíš skončila na JIPce s nějakým těžkým zdravotním poškozením... ad 5) Použité stříkačky pokud možno neodhazujte nikde na ulici - je to rizikové pro ostatní. Buď můžete dojít do káčka nebo kontaktovat terénní pracovníky - to má tu výhodu, že jednat nemusíte řešit, kam s použitou stříkačkou a jednat dostanete nové sterilní. Moc jiných možností, jak jehly hygienicky zlikvidovat není. Abyste nikoho neohrozila, nejlepší je dát na jehlu čepičku (neodhazovat stříkačku s odkrytou jehlou), dát ji do plechovky od piva nebo coly, kterou jeste rozšlápnete, aby stříkačka nevypadla a nemohl se o ni nikdo zranit. Takto ji pak hoďte do popelnice. ad vaše skrytá poznámka - napište mi, odkud jste a já Vám zkusím doporučit někoho z kolegů, kdo by Vám mohl pomoci a kdo Vás rozhodně nebude odsuzovat. Obávám se ale, že nejdřív si budete muset promyslet, jestli s těmi drogami máte nějaký zájem přestat nebo ne. Protože pokud budete brát dál, situace se nezlepší.... Tím, že jste napsala sem, jste udělala první krok. Držím palce a zkuste to nenechat tak, jak to je. není to jednoduché, ale jde se z toho vysekat, věřte mi.