pomoc!!!!
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda jde nějak pomoci.Mému bratrovi je 27 let a je závislí na pervitinu.Závislost je velká.Už ho kvůli tomu opustila i přítelkyně s jeho dítětem.V nedávné době prodělal i epileptický záchvat (myslim si, že kvůli drogám). Lze nařídit léčbu bez jeho souhlasu nebo se musí přihlásit dobrovolně?Pokud to lze i bez jeho souhlasu, jak to udělat??Sám k tomu nesvolí. Chtěla bych se ještě zeptat na adresu nebo tel kontakt do nějaké poradny ve Zlínském kraji. děkuji velice mnoho za odpovědi. S

Odpověděl:
Dobrý den, chápu, že se nacházíte v nelehké situaci a chcete bratrovi nějak pomoct. Pokud se týká nedobrovolné léčby - Soud ji může nařídit v rámci trestního řízení jako součást trestu. Tzn. když bratr bude např. opakovaně krást nebo se dopouštět jiných trestných činů, tak mu v rámci soudního řízení bude tato léčba nařízena. Nedobrovolně je možné člověka umístit do léčebny také v případě, kdy je evidentně nebezpečný sobě nebo svému okolí. Když v takovou chvíli zavoláte sanitku, odvezou ho na psychiatrii, ale ponechají si ho tam jen po dobu trvání tohoto akutního stavu. Což zpravidla znamená, že ho za den, dva propustí. Tzv. "zbavení svéprávnosti" a umístění dlouhodobě do léčebny je velmi složitý soudní proces a rozhodně pro něj není adekvátním důvodem drogová závislost. Nicméně, a to je nejdůležitější, aby jakákoli léčba závislosti měla očekávaný efekt, je nutné, aby k ní byl především motivovaný a stál o ni ten, kdo je závislý. Jinak zpravidla není úspěšná. Takže pokud bratr se svým problémem zatím nechce nic dělat, je to v tomto ohledu těžké. Ale určitě bude dobré, když se zajdete někam poradit vy sama, klidně bez bratra. Pomůže vám to zorientovat se v situaci a ujasnit si, jak se k bratrovi chovat a jak ho eventuelně k léčbě směrovat. A také si zasloužíte nějakou oporu vy sama. Ve Zlíně letos začalo znovu fungovat kontaktní centrum, takže tady je adresa a telefon: Kontaktní centrum ONYX Gahurova 1563/5 Zlín 760 01 Mobil: +420 774 256 540 E-mail: kc@os-onyx.cz Přeji hodně stěstí.