Marihuana
čari
Memu priteli je neco malo pres tricet a vic nez deset let kouri marihuanu v kombinaci s tabakem.Minimalne dva roky ma zdravotni problemy,spatne se mu dycha,kasle,pokud je nemocny,dlouho trva nez se uzdravi.Ani pri brani antibiotik neni ochoten s kourenim prestat.Rada bych aby se koureni zbavil a mrzi me,ze on sam s tim nechce nic delat,i kdyz uznava,ze mu to nedela dobre.A navic to leze do penez.uz nevim,co mam delat,ja nikdy marihuanu ani jine drogy nezkusila ani me to nelaka,i kdyz moznost byla.Jeste chci napsat,ze pritel je jinak velice inteligentni clovek,proto nechapu,ze se sam nepokusil prestat.Chodime spolu vic jak 13let,v te dobe nekouril a nepil.Uz mi ale dochazi trpelivost a nevim,zda ma jeste cenu se nejak snazit nebo to vzdat a odejit od nej.Je to poprve,co zadam nejakeho odbornika o radu.Chteli bychom mit rodinu,ale ja nechci za techto podminek.Sice slibuje,ze prestane az budou deti,ale tak naivni nejsem,abych mu verila.Napsat by se toho dalo jeste hodne,jak jsem se rozepsala,tak bych nevedela,kdy prestat.Diky za radu a snad to neni moc zmatene.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, těžko říct, jestli přítel opravdu přestane, až byste měli děti. Je to klidně i možné, ale varianta, že tomu tak nebude, je moc velké riziko, než aby bylo dobré to jen tak zkoušet. Pro něj asi nebude nijak jednoduché po 10ti letech najednou s marihuanou přestat. To už se obvykle vytvoří poměrně slušný psychický návyk, i když to většinou uživatelé marihuany popírají a podceňují. Bude ale asi těžké přesvědčit přítele, že teď by měl opravdu přestat, když s ním jste takovou dobu a doteď jste na změně zásadně netrvala. Sama se musíte rozhodnout, jestli je to pro Vás opravdu nepřekonatelná potíž. Pokud ano, a nechcete s ním v takové situaci být, musíte počítat i s rizikem, že se svého návyku nebude chtít zbavit a Vy budete muset opravdu odejít. Nebo zůstanete, ale pak už není žádná větší podmínka, proč by přestával. Rozmyslete si tedy dobře, kam až jste schopná zajít ve vyjednávání. Pak si s ním promluvte o tom, jak si budoucnost představuje a jak se chce návyku zbavit. Je naivní myslet si, že to bude otázka chvíle a většinou to znamená i značné výkyvy nálad. To by mělo nejspíš proběhnout ještě před tím, než budete čekat rodinu, což je samo o sobě dost velká psychická zátěž. Pokud by se přítel nakonec rozhodl s marihuanou přstat, bylo by nejlepší dělat to s odbornou pomocí, protože desetiletý návyk je opravdu dost a i když třeba abstinenci měsíc sám vydrží, je třeba ji posílit tak, aby byla trvalá.